U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Nieuws

Achtergrond

Internetwinkels

Detailhandelsconcern

Banken en verzekeraars

Industrie en zakelijke dienstverleners

Arbeidsbemiddelaars

Dossier Elektronisch uitgeven

Links






Reacties

Vedior gaat via Internet uitzenden

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 14 MAART. Vedior opent een uitzendbureau op Internet. De uitzender trekt 12 miljoen euro (26,4 miljoen gulden) uit voor het opzetten van twee websites, een voor klanten en een voor uitzendkrachten. Dat heeft bestuursvoorzitter G. Smit van Vedior vanmorgen bekendgemaakt.

Vedior opent binnenkort zijn eerste elektronische uitzendbureau in België. Nederland volgt in de zomer, Frankrijk en Spanje komen in het najaar. De opening van de websites is gekoppeld aan de invoering van een nieuw informatiseringssysteem, dat vraag en aanbod van personeel centraal registreert en via Internet beschikbaar maakt. Met het computersysteem is een investering van 45 miljoen euro gemoeid.

Met het uitzendbureau op Internet hoopt Vedior de winstgevendheid van het concern in Nederland en België op te krikken. ,,Als klanten en uitzendkrachten zelf op Internet naar vacatures kunnen zoeken, levert dat voor ons kostenbesparingen op'', aldus Smit vanmorgen. ,,Uiteindelijk willen we door Internet een efficiëntere organisatie krijgen.''

Vedior heeft een beroerd jaar achter de rug in de Benelux. De komende maanden wordt het niet veel beter, verwacht Smit. ,,We zijn dit jaar al blij als we ons marktaandeel in Nederland behouden.'' Vedior moest vorig jaar al een winstwaarschuwing geven. De uitzender kampt met een tekort aan uitzendkrachten door de krapte op de arbeidsmarkt in Nederland. Het uitzendvolume daalde het afgelopen jaar 6 procent. Met prijsstijgingen kon Vedior de omzet op peil houden.

De nettowinst voor buitengewone bate is het afgelopen jaar bijna gehalveerd van 102 tot 54 miljoen euro. Door een boekwinst van 375 miljoen euro op de verkoop van schoonmaakdochter Abilis verviervoudigde de winst tot 419 miljoen euro. De omzet van het concern als geheel steeg nog geen half procent tot 4,1 miljard euro. Als de verkochte schoonmaakdiensten buiten beschouwing worden gelaten groeide de omzet 22 procent.

Smit noemt 1999 ,,het jaar van de strategische heroriëntatie''. Vedior verkocht zijn schoonmaakactiviteiten en kocht daar het gespecialiseerde uitzendbureau Select voor in de plaats. De vergeleken met traditioneel uitzendwerk winstgevendere specialistische diensten (zoals uitzenden van personeel in de gezondheidszorg en de automatiseringssector) maken sinds de overname van Select een kwart van de omzet van Vedior uit.

Via Select kreeg Vedior ook voet aan de grond in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Het aandeel van de Franse dochter Vedior BIS in de omzet van het concern liep hiermee terug van tweederde tot 45 procent. Frankrijk blijft wel de belangrijkste markt voor Vedior. Vedior BIS deed het naar verhouding ook het beste. De omzet steeg 13 procent, het resultaat uit de normale bedrijfsvoering 3 procent. Vedior Europa, waar de overige landen onder vallen, boekte weliswaar 11 procent meer omzet, maar een 12 procent lager resultaat.

NRC Webpagina's
14 maart 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad