|
Industrie en zakelijke dienstverleners
|
Samenwerkingspact Daimler met GM en Ford op Internet
Door een onzer redacteuren
De joint venture, waarin de drie autofabrikanten ieder voor 25 procent deelnemen, staat open voor deelname van andere fabrikanten. Het afgelopen weekeinde gaven Renault en dochter Nissan al aan zich bij het drietal te zullen aansluiten. Japanse fabrikanten als Suzuki en Mazda zijn automatisch al aangesloten bij de Internet-alliantie aangezien zij voor het merendeel al eigendom zijn van resp. General Motors en Ford. 25 procent van de aandelen van de nieuwe Internet-onderneming gaat naar de bedrijven die de website helpen opzetten. DaimlerChrysler gebruikt daarvoor de Duitse softwareleverancier SAP. De Amerikaanse autofabrikanten overwegen softwarebedrijven als Oracle en Software One in te schakelen. De website van de bedrijven kan voorlopig alleen worden gebruikt door bedrijven, voor business to business (B2B) handelsactiviteiten. Particulieren kunnen langs deze website voorlopig nog geen zaken doen. Door het tegen elkaar uitspelen van met name de toeleveranciers via de website denken de autofabrikanten jaarlijks miljarden op hun inkopen te kunnen besparen. DaimlerChrysler koopt jaarlijks bij toeleveranciers 150 miljard mark aan onderdelen in, Ford en General Motors werken met nog hogere bedragen. De Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs heeft becijferd dat de fabrikanten op termijn door hun e-commerce activiteiten 1065 dollar (2350 gulden) per geproduceerde auto kunnen besparen. Tijdens een toelichting op de jaarcijfers van DaimlerChrysler sprak topman Jürgen Schrempp vanochtend in Stuttgart over ,,de grootste e-commerce-deal tot nu toe''. Hij verwacht veel van de handel op de grootste virtuele marktplaats voor de autobranche, die bovendien een impuls kan geven aan de al maanden kwakkelende beurskoers van het concern. Want ondanks recordverkopen en een recordwinst heeft DaimlerChrysler in het eerste jaar van zijn volledige fusie de grote belofte op de financiële markten tot nu toe allesbehalve ingelost. De waarde van het concern is sinds de gezamenlijke introductie op de beurs op 17 november 1998 terugelopen van 140 naar 129 miljard mark. DaimlerChryler, GM en Ford brengen hun Internet-actviteiten onder in een aparte onderneming om niet beschuldigd te worden van een monopoliepositie. De toegang tot de website voor ook andere fabrikanten is goed gevallen bij de toeleveranciers die zoveel mogelijk uniformiteit nastreven in de branche. Ford (AutoXchange) en General Motors (TradeXchange) hadden elk al een afzonderlijke website, maar die hebben beperktere functies.
|
NRC Webpagina's 28 februari 2000
|
Bovenkant pagina |
|