U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Nieuws

Achtergrond

Internetwinkels

Detailhandelsconcern

Banken en verzekeraars

Industrie en zakelijke dienstverleners

Arbeidsbemiddelaars

Dossier Elektronisch uitgeven

Links






Reacties

Internet lost cycliciteit DSM nog niet op

Door onze redacteuren MARCEL AAN DE BRUGH en ERIK VAN DER WALLE
HEERLEN, 24 FEBR. Ook DSM kijkt met een begerig oog naar de mogelijkheden die Internet biedt, al heeft het computernetwerk nog geen oplossing voor de eeuwige cyclus op de chemiemarkt.

Polymeren, penicilline en meststoffen lijken met Internet en e-commerce weinig te maken te hebben, maar aan die indruk probeerde bestuursvoorzitter P. Elverding van DSM gisteren een einde te maken. ,,Binnen drie jaar willen we de helft van onze omzet via Internet genereren en zal tegen de 100 procent van onze inkopen via het werk verlopen.''

Ook DSM is dus een Internet-bedrijf, maar toch niet helemaal. ,,Het enige verschil met Internet-bedrijven is dat wij al jaren winstgevend zijn'', grapte Elverding tijdens de presentatie van de jaarcijfers. In hoeverre de producent van kunststoffen en antibiotica daadwerkelijk een plaatsje binnen de nieuwe economie gaat krijgen, is nog de vraag. Elverding gaf gisteren na enig aandringen toe dat de Internet-activiteiten zich nog in een zeer pril stadium bevinden. ,,We hebben sinds een half jaar 'een e-team' van jonge medewerkers die de organisatie gereedmaken voor Internet. Belangrijkste voor ons is dat wij onze systemen volledig integreren met die van de relatie, waardoor wij de orderafhandeling volledig automatiseren en de voorraden bij de klant op afstand kunnen beheren.''

De Internet-ambities van DSM zijn meer dan mooie woorden. Zo heeft DSM onlangs een belang genomen in ChemConnect, een Amerikaans bedrijf dat via het wereldwijde computernetwerk chemische producten aanbiedt.

'DSM on-line' verdient zijn geld overigens tot nog toe vooral met chemische producten. Het concern profiteert van de bijna onverzadigbare vraag naar telecomverbindingen. Dochter Desotech levert het omhulsel van glasvezelkabels - twintig meter per seconde - en hoopt de huidige omzet van 100 miljoen euro binnen twee à drie jaar te verdubbelen.

Het concern incasseerde het afgelopen jaar bij een gelijke omzet een winstdaling van 11 procent (tot 371 miljoen euro) als gevolg van dalende prijzen in de chemie- en farmamarkt. De pijn van de crisis werd over twee boekjaren verspreid, zodat de gevolgen relatief beperkt bleven. En, zo laat DSM niet na te onderstrepen, het chemieconcern is inmiddels ver gevorderd in de plannen om minder afhankelijk te worden van cyclische markten, zoals de bulkchemie.

Die afhankelijkheid is het grootst in de divisie Polymeren - goed voor 46 procent van de concernomzet - die het resultaat met een derde (tot 206 miljoen euro) zag dalen. Ook voor dit en volgend jaar gaan analisten uit van overcapaciteit op de markt voor bulk-kunststoffen. ,,Er komt zeker productiecapaciteit bij'', zo gaf financieel directeur L. Lighthart gisteren toe, ,,maar het is afhankelijk van de economische groei of de markt weer in evenwicht komt. Voor 2002 verwachten we sowieso weer een stabilisatie.''

De meststoffen lijken wat betreft prijsdruk het ergste achter de rug te hebben, maar ,,de situatie blijft zorgelijk, zeker gezien de stijging van de aardgasprijzen.''

De acquisitie van Gist-brocades in 1998 heeft eraan bijgedragen dat DSM minder gevoelig is geworden voor bulkchemie. Alleen heeft het er wel een probleem bijgekregen, omdat direct na de overname de prijzen van penicilline fors zijn gedaald. ,,Dat heeft toen niemand kunnen voorzien'', aldus Elverding, die vorige maand nog een forse sanering bij DSM Anti-infectives - deels het voormalige Gist - aankondigde. ,,Strategisch gezien is de overname zeker een succes. Voor de lange termijn hebben we heel veel kennis in huis gehaald.'' Het resultaat van de divisie life sciences, waarin Gist-brocades is opgenomen, bleef met 173 miljoen euro vrijwel gelijk aan het voorafgaande jaar.

Met de overname van Gist-brocades onderstreepte het chemieconcern zijn intentie sterk te willen investeren in biotechnologie. Gevraagd naar de vooruitzichten voor biotechnologie zei Elverding een onderscheid te willen maken tussen farma en voeding. ,,Een biotech-geneesmiddel dat levens kan redden zal op weinig weerstand stuiten. Bij voeding ligt het anders.'' De bestuursvoorzitter zei een sterk voorstander te zijn van het idee om een onafhankelijk, Europees instituut op te richten dat toeziet op de veiligheid van (genetisch gemanipuleerd) voedsel. Elverding: ,,Zo kunnen we het vertrouwen van de consument bevorderen.''

NRC Webpagina's
24 februari 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad