U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Nieuws

Achtergrond

Internetwinkels

Detailhandelsconcern

Banken en verzekeraars

Industrie en zakelijke dienstverleners

Arbeidsbemiddelaars

Dossier Elektronisch uitgeven

Links






Reacties

Internetshoppen in VS populair

JEROEN VAN BERGEIJK
Boodschappen doen via Internet wordt in de Verenigde Staten steeds populairder. En dat is niet zo verwonderlijk: doe je boodschappen op het net, dan tref je geen lange rijen voor de kassa en hoef je niet te sjouwen met zware tassen. Online supermarkten als Peapod, Webvan en Netgrocer benadrukken dan ook vooral het gemak van hun websites: even een paar producten aanklikken en de volgende dag worden de boodschappen thuisbezorgd. Het New-Yorkse bedrijf Kozmo.com belooft zelfs de waren binnen een uur voor de deur af te leveren. Maar voor koopjesjagers is er nog weinig reden om de online supermarkten te bezoeken. Als er al geen forse som berekend wordt voor het thuisbezorgen, dan zijn de prijzen wel aanzienlijker hoger dan in een gewone supermarkt.

De website Priceline.com daarentegen kiest voor een tegenovergestelde aanpak: weinig gemak maar fikse kortingen. Het unieke van Priceline.com is dat niet de aanbieder de prijs van een product bepaalt, maar de consument. Niet voor niks luidt de slogan van het bedrijf: 'Name Your Own Price'. Slechts wanneer Priceline.com je het gevraagde kan geven tegen jouw bod, vindt er een transactie plaats. Priceline.com begon twee jaar geleden als aanbieder van goedkope vliegtickets. En als zodanig werkte de service fantastisch. Het was dan ook een gouden idee: vliegtuigmaatschappijen konden via Priceline.com hun onverkochte stoelen van de hand doen en consumenten kregen hun tickets tegen een gunstige prijs. Omdat Priceline direct een succes was, begon het bedrijf ook andere producten en diensten aan het aanbod toe te voegen. Vandaag de dag zijn via Priceline hotelkamers te reserveren, auto's te huren, verzekeringen en hypotheken af te sluiten en dus ook boodschappen te doen. Maar of dat echt een groot succes gaat worden, valt te bezien. De dienst is namelijk behoorlijk omslachtig. De gebruiker moet voor iedere boodschap - of dat nu een fles wijn is of een enkele citroen - een bod doen. Met een boodschappenlijstje van twintig producten ben je op die manier al snel een kwartiertje bezig. Vervolgens moet je nog maar afwachten of Priceline jouw prijzen accepteert. En als je eenmaal je boodschappenlijst via Priceline hebt opgesteld, moet het echte winkelen nog beginnen. Bij Priceline wordt de handel niet thuisbezorgd: je moet zelf de spullen uit de schappen gaan halen bij een van de aangesloten supermarkten. Kortom, een enorme hoop moeite voor kortingen die variëren van, dat wel, 30 tot 50 procent.

Het meest bevredigende moment van het boodschappen doen via Priceline komt dan ook wanneer je bij de kassa staat. De kassier slaat je Priceline boodschappen gewoon aan, maar in plaats van te betalen overhandig je je Priceline bonuskaart. En het is natuurlijk prachtig om te zien hoe de stapel boodschappen waar je tot voor kort 40 dollar voor betaalde nu nog maar 25 dollar kost.

Rest de vraag hoe Priceline winst denkt te halen uit het weggeven van zulke aanzienlijke kortingen? Het antwoord is simpel: de producent betaalt. Wanneer je namelijk een bod doet op een bepaald product moet je verschillende merken accepteren. Fabrikanten willen natuurlijk graag dat jij op hun merkt overstapt en Priceline heeft ze genegen gevonden korting te geven als je daartoe bereid bent. Feitelijk werkt Priceline dus niet anders dan de vertrouwde aanbiedingen in de supermarkt. De idee daarachter is tenslotte ook dat je wel eens een ander product wilt proberen als het een stuk goedkoper is.

NRC Webpagina's
10 februari 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad