U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Nieuws

Achtergrond

Internetwinkels

Detailhandelsconcern

Banken en verzekeraars

Industrie en zakelijke dienstverleners

Arbeidsbemiddelaars

Dossier Elektronisch uitgeven

Links






Reacties

Albert Heijn gaat met verse vis Internet op

Door onze redacteur REMMELT OTTEN
ROTTERDAM, 24 JAN. Supermarktconcern Ahold zegt het kunstje onder de knie te hebben: fruit en vis on-line aanbieden via Internet. Daarom opent Ahold dit jaar Internet- winkels in alle vijftien landen waar het actief is.

Het heeft meer dan tien jaar geduurd, maar de Albert Heijn Thuisservice maakt sinds kort geen verlies meer. Daarom gaat Ahold, het moederconcern van Albert Heijn, dit jaar bij alle ketens een bezorgdienst - een ander woord voor een Internetsupermarkt - beginnen die is gebaseerd op de ervaringen met AH Thuisservice.

Binnen vijf jaar moet de omzet van die Ahold-Internetwinkels stijgen tot minimaal zo'n 5 procent van het totaal. Ahold behaalde in 1999 een omzet van 74 miljard gulden en verdubbelt die ongeveer iedere vijf jaar.

De Internetwinkel wordt geen wereldwijde Ahold-supermarkt, maar een online-dienst onder de eigen merknaam van ieder dochterbedrijf in de vijftien landen waar Ahold actief is.

In Nederland krijgen bijvoorbeeld Albert Heijn, C1000 en Gall & Gall ieder hun eigen winkel, net als Stop & Shop of Giant in de Verenigde Staten en Bompreço in Brazilië. ,,We hebben met Ahold tussen de 30 en 40 miljoen klanten, maar we kiezen voor de merknamen van de winkels'', zegt een woordvoerder. ,,Bij eten en drinken gaat het om vertrouwen. Mensen kiezen voor een merk dat ze al kennen, waar ze op kunnen rekenen.''

Ahold loopt met zijn e-commerce-initiatief enige jaren achter op Internet-pioniers als boekwinkel Amazon. De verklaring daarvoor is tweeledig. ,,Al die specifieke Internet-bedrijven maken forse verliezen'', zegt een woordvoerder van Ahold. ,,Wij willen minstens break-even draaien, liefst er iets aan verdienen.''

Ten tweede is de distributie van houdbare (en makkelijk te verpakken) goederen als boeken, cd's en kleren heel wat eenvoudiger dan van 'verse' goederen als een liter melk, een pond zalmfilets en een kilo peren. Bovendien moeten de Internet-orders foutloos worden verwerkt. ,,Het wordt niet gewaardeerd als je een etentje geeft en een deel van de bestelling wordt niet bezorgd'', zegt de woordvoerder.

Een van de dingen die Ahold de afgelopen jaren heeft geleerd, zegt de woordvoerder, is gebruik te maken van alle beschikbare distributiestromen. Albert Heijn Thuisservice heeft een eigen distributiecentrum in Heemstede waar de artikelen voor iedere bestelling bij elkaar gezocht en verpakt worden en met eigen bestelwagens naar de klanten gaan. Maar de service werkt ook met bezorging vanuit de bestaande winkels. Dochterbedrijf Stop & Shop in Boston hanteert hetzelfde opportunisme in zijn alliantie met Peapod, de grootste specifieke Internetsupermarkt in de Verenigde Staten.

Hoe ingewikkeld de (winstgevende) levering van verse levensmiddelen is, blijkt uit twee beperkingen die Ahold zichzelf oplegt. Om een foutloze bezorging te kunnen garanderen is het assortiment van de Internetsupermarkt noodgedwongen kleiner dan van de echte winkels, terwijl het aanbod van boeken en platen op Internet juist oneindig veel groter is dan in de echte winkels. Bovendien liggen de prijzen van een pak Pampers-luiers of een krat Heineken-bier bij AH Thuisservice een paar procent boven de winkelprijzen, terwijl boeken op Internet meestal goedkoper zijn dan in de boekwinkel.

De aankondiging van Ahold komt temidden van een reeks Internet-initiatieven van grote winkelketens. Wal-Mart, de grootste winkelier ter wereld, heropende begin deze maand zijn Internetwinkel en sloot kort daarop een alliantie met America Online, de grootste Internet-aanbieder in de Verenigde Staten. Via die alliantie moet ook de 'gewone man', de grootste klant van Wal-Mart, aan Internet worden geholpen. In Groot-Brittannië hebben Wal-Martdochter Asda (met vier aparte distributiecentra voor Internet-bestellingen) en Tesco veel tamtam gemaakt.

In Nederland opent op 15 februari een specifieke Internet-supermarkt zijn deuren. De boodschappenlijn.nl levert in eerste instantie alleen houdbare artikelen en diepvries (1.500 verschillende artikelen), maar komt later dit jaar ook met vers. De e-tailer koopt in bij Ahold-concurrent Laurus en distribueert via de bezorgdienst van TPG Post. Ook de Makro en de Edah hebben Internetwinkels aangekondigd.

De grootste Internetsupermarkt van de Verenigde Staten is overigens Peapod, waarmee Ahold samenwerkt rond de stad Boston. Peapod levert in acht steden verse en houdbare artikelen en sinds kort in alle staten 'houdbaar'. Het bedrijf heeft 100.000 klanten en behaalde in 1998 een omzet van 150 miljoen gulden. Maar het bedrijf verwacht een forse groei: in 2003, meldt de Peapod-website, zal de omzet van Internetsupermarkten in de VS zo'n 80 miljard dollar bedragen.

De Albert Heijn Thuisservice bedient op dit moment alleen het noorden van de Randstad. De omzet is 30 miljoen gulden, tegen 9,5 miljard voor Albert Heijn. Wanneer de Thuisservice in heel Nederland beschikbaar komt, kon een woordvoerder niet zeggen. C1000, een andere Ahold-dochter, is pas onlangs begonnen met een netwinkel.

Waar Internet wel al ver ontwikkeld is, is het 'grootverbruik' voor cateraars of horeca. Aholddochter Deli XL verwerkt 30 procent van zijn 1,5 miljard gulden omzet via Internet.

NRC Webpagina's
24 januari 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad