|
Industrie en zakelijke dienstverleners
|
Water en grind uit de websupermarkt
MARIE-JOSÉ KLAVER
Albert Heijn biedt al sinds enkele jaren een zogeheten thuisservice aan. Via telefoon, fax of modem bestelt de klant zijn boodschappen, die op een van tevoren afgesproken tijdstip worden thuisbezorgd, bijvoorbeeld vrijdagavond tussen 19 en 21 uur of zaterdag tussen 9 en 11 uur. De bezorgkosten bedragen door de week 6 gulden en op zaterdag 9 gulden. Sinds kort heeft Albert Heijn Thuisservice ook een webwinkel. Dat maakt online boodschappen doen pas echt gemakkelijk. Je hoeft niet meer thuis ingewikkelde lijsten in te vullen of met een speciaal programma in te bellen, dat je maar op één computer kunt installeren. Via de webwinkel kun je ook op je werk of onderweg boodschappen bestellen. De bestelsite heeft een logische navigatie. De boodschappen zijn ingedeeld in rubrieken als groente/fruit, zuivel, koffie/thee, vlees. Elke rubriek kent weer een onderverdeling waar de producten in staan. Met één keer klikken op een product wordt het in het virtuele boodschappenkarretje gelegd. De klant kan zelf het aantal stuks aanpassen (door verschillende keren te klikken of door een ander getal in te vullen). Onderaan het boodschappenlijstje staat voor welk bedrag je hebt besteld. Als u tijdens het bestellen onverwachts wordt weggeroepen voor een vergadering is er geen nood aan de man. De site onthoudt wat u al heeft besteld en als u opnieuw inlogt, kunt u gewoon verder gaan met uw bestelling. De site onthoudt ook wat u bij eerdere bestellingen heeft besteld. Voor deze producten verschijnt een boodschappenmandje. Dat is een handig herkenningsteken voor wie meestal dezelfde dingen bestelt. Albert Heijn krijgt binnenkort concurrentie van de Boodschappenlijn, een supermarkt die alleen op Internet bestaat. Vanaf eind februari wil de Boodschappenlijn in heel Nederland zijn diensten aanbieden. (Albert Heijn Thuisservice is nog geen landelijke dienst. Op de website kunnen belangstellenden hun postcode ingeven om te kijken of in hun buurt geleverd wordt.) Behalve boodschappen kunnen er ook cadeaus, cd's en boeken besteld worden bij de Boodschappenlijn. De bezorging wordt uitbesteed aan koeriersdiensten als TPG, vertelt Steven Dik van de Boodschappenlijn. ,,Dat drukt de kosten voor ons, want die vrachtwagens rijden toch al rond.'' In tegenstelling tot Albert Heijn Thuisservice kan de klant niet kiezen wanneer de boodschappen bezorgd worden. De boodschappen van de Boodschappenlijn worden binnen 48 uur bezorgd en overdag aangeboden. Als de klant niet thuis is, komt de koerier 's avonds nog een keer. Is hij of zij dan nog niet thuis worden de boodschappen bij het dichtstbijzijnde postkantoor afgeleverd waar de klant ze af kan halen. Bederven de boodschappen dan niet? ,,Dat ligt er aan hoe snel je ze gaat afhalen. Daar heb je drie dagen de tijd voor. Mensen hebben al voor de boodschappen betaald, dus verwachten we dat ze ze snel gaan ophalen'', aldus Dik. De bezorgkosten bedragen een tientje per keer bij de Boodschappenlijn. Klanten kunnen de boodschappen ook op hun werk laten bezorgen of bij een buurthuis als ze te weinig thuis zijn. Overigens heeft online boodschappen doen ook nadelen. Als je iets vergeet te bestellen of als de boodschappendienst iets vergeet te leveren, wat bij Albert Heijn heel vaak voorkomt, moet je toch nog naar de winkel. En daarmee gaat in ieder geval de tijdswinst verloren. Albert Heijn Thuisservice: www.ah.nl Boodschappenlijn: www.boodschappenlijn.nl
|
NRC Webpagina's 3 januari 2000
|
Bovenkant pagina |
|