|
|
CS VRIJDAG
|
Een Europese route
door H.J.A. Hofland
Deze omvangrijke restauratie en conservering, verklaart de Duitse kunsthistoricus Wolfgang Eber, heeft alleen voordelen. Het verleden wordt op wetenschappelijke wijze bewaard, de vervuilde bodem wordt gezuiverd, en de economie gediend, want hier ontstaat 'een toeristische trekpleister.' Het klinkt goed. Alleen bij het woord trekpleister krijg ik achterdocht. Onze voorouders kunnen geen monumentaal bouwwerk hebben neergezet, of tweeduizend of honderd jaar later is het een toeristische trekpleister geworden. De Acropolis, de piramiden, de toren van Pisa, de loopgraaf van Verdun, Montmartre, de Dam in Amsterdam, allemaal trekpleisters. Op een trekpleister wil de toerist niet alleen iets moois zien of zich verzadigen aan het verleden met zijn drama's. Hij wil er iets kunnen eten en drinken, liefst met een muziekje erbij, en hij wil een aandenken kopen en als dat maar enigszins met het bewaard verleden in overeenstemming is, ook een beetje lol hebben. Vandaar dat de geslaagde trekpleisters al vlug een randbebouwing krijgen. Eerst komt de relevante nering, met modelletjes van de bezienswaardigheid (er zijn Laatste Avondmalen met de Heer en Zijn twaalf apostelen in de handel), fotorolletjes, petjes en T-shirts met opschrift. Geen trekpleister zonder deze snuisterijen. En vergeten we de bierpomp niet. De trekpleister nadert zijn voltooiing als zich het eerste kraampje met de leuke ansichten heeft gevestigd. Zo schiet de beschaving van het heden wortel in de historische grond. Noem het een symbiose. Judith Stalpers laat zich poëtisch uit over 'de unieke sfeer'. In mijn stukje van vorige week noemde ik de foto's van Dolf Toussaint, een jaar of twintig geleden gemaakt. Die hebben de grauwheid van het laatste stadium. Zij ziet 'het lichtcontrast en het groen-roestbruin kleurenspel van natuur en vervallen industrie.' En dan vervolgt ze: 'Die unieke sfeer is dan ook een verkooptroef geworden. Veel industriemonumenten worden verhuurd voor popconcerten, bedrijfsfeesten. [...] Soms wordt een ruimte omgetoverd tot megadisco.'Op warme dagen overkomt het je dat er een auto voorbij rijdt, ramen open, en daaruit komt lawaai dat doet denken aan een oude fabriek, met stoom aangedreven klinkhamers, ponsmachines in vol bedrijf. Housemuziek. Dit geluid klinkt nu in het gerestaureerde industriegebied. Over honderd jaar staat er weer een groepje toeristen. Kijk, zegt de gids, dit was toen een tot megadisco omgetoverde fabriekshal.
(Uit Cultureel Supplement van 28 juli 2000 )
|
Bovenkant pagina |
|