C O L U M N NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
VRIJDAG
DE DRAAD
|
Vuil
door Wilfred Takken
Croiset maakte ook een lijst waarin zijn fictieve fascisten schreven wie ze nog meer wilden ontvoeren. Toenmalige vriend Freek de Jonge stond hoog op die lijst. Zijn kinderen doken onder en De Jonge moest Sinterklaas vieren met twee over hem wakende agenten. In zijn nieuwe cabaretprogramma koelt De Jonge zijn woede op schrijver Harry Mulisch omdat deze in zijn boekenweekgeschenk, 'Het theater, de brief en de waarheid', Croisets daden zou goedpraten. De woede van de Jonge blijkt na twaalf jaar nog steeds niet te zijn overgewaaid en dat is niet zo vreemd. De kwestie is wat prematuur losgebarsten omdat De Jonge's show pas op 14 maart in première gaat, en Mulisch' boek pas op 15 maart in de winkel ligt. Het publiek kan het boek dus nog niet lezen en mee-oordelen. Zo ging dat in 1987 ook. Iedereen wond zich vreselijk op, maar niemand had het toneelstuk waarover het ging ooit gezien. De harde actie van De Jonge, Croiset en hun medestrijders was zo effectief dat Fassbinders stuk in Nederland nooit meer is opgevoerd. Dus nog altijd zitten we met een toneelstuk dat blijkbaar zo aangrijpend is dat het een acteur aanzet tot allerlei wandaden, maar dat niemand mag zien. Is het werkelijk een oproep tot jodenhaat, of is het juist een interessant onderzoek naar, ik noem maar wat, de Duitse ziel? Zolang we ons afvragen waarom ons iets is verboden, blijft de affaire leven. 'Het vuil, de stad en de dood' moet alsnog worden opgevoerd. Pas als iedereen rustig kan zien wat voor toneelstuk het is, kan de affaire voorgoed overwaaien. Johan Doesburg, de veelbelovende student-regisseur van toen die nu artistiek leider van het Nationale Toneel is, kan de regie doen, in de Koninklijke Schouwburg.
(Uit Cultureel Supplement van 25 februari 2000 ) |
Bovenkant pagina |