C O L U M N  
NIEUWS   |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

VRIJDAG
Eerder verschenen
columns

DE DRAAD
JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
LEO PRICK

Tierelantijntjes

door Marianne Vermeijden
Ruim vijf maanden lang staat Hannover dit jaar in het brandpunt van het internationale bedrijfsleven. Op de eerste Wereldtentoonstelling op Duitse bodem, vanaf 1 juni te zien, presenteren 190 landen en organisaties zich met paviljoens en manifestaties. De organisatie verwacht veertig miljoen bezoekers, die onder het motto Mens - Natuur - Techniek: Een nieuwe wereld ontstaat ook worden vergast op film, theater en muziek.

Nederland heeft al een prijs in de wacht gesleept voor zijn eigen paviljoen, een ontwerp van architectenbureau MVRDV. Het gebouw laat vijf wandloze etages zien, gestapelde landschappen, die uitsluitend via een liftschacht met elkaar zijn verbonden. Ruim anderhalf jaar geleden is besloten in de achtduizend vierkante meter park om het paviljoen heen een overzicht van twintig jaar Nederlandse beeldhouwkunst te presenteren. Een goede zaak, want bij het intensieve, mondiale verkeer op het gebied van de beeldende kunsten is de Nederlandse kunst gebaat bij internationalisering.

Het spreekt vanzelf dat de 21 vooraanstaande beeldhouwers die de Stichting Nederland Wereldtentoonstellingen contracteerde, blij waren met hun komende 'exposure' in Hannover. De stichting zelf was ook zeer tevreden met de keuzes en het concept van tentoonstellingsmaker Paul Hefting. De Biennale van Venetië trok vorig jaar in vijf maanden tijd 200.000 bezoekers. Hannover verwacht er tweehonderd keer zoveel. Wie weet zou, behalve de Nederlandse literatuur, nu ook de Nederlandse beeldhouwkunst hoge ogen gaan gooien. En dat alles voor anderhalf miljoen gulden, 2,5 procent van de zestig miljoen gulden die Nederland in de Wereldtentoonstelling pompt.

Het was te mooi om waar te zijn. Terwijl alle voorbereidingen in volle gang waren, smeet de stichting onlangs alle 21 contracten met de kunstenaars de vuilnisbak in - alsof het om de zoveelste glossy van het bedrijfsleven ging. Dat beelden voltooid of in uitvoering waren: niks mee te maken. Paviljoen en park zijn bij nader inzien niet gebaat bij 'tierelantijnen', zoals de stichtingsdirectie de Nederlandse beeldhouwkunst gisteren typeerde. De beelden, veelal niet groter dan twee tot vier meter breed of hoog en verstopt in het groen, doen afbreuk aan het circa vijftig meter hoge paviljoen, vindt de directeur. "En het gaat hier natuurlijk niet om het belang van de kunstenaars", aldus Rijksbouwmeester Wytze Patijn, adviseur bij de stichting. Diezelfde stichting heeft er geen benul van dat die bijdehand doorgeschrapte 'tierelantijnen' staan voor kunstenaars, voor een nationale identiteit, voor een culturele uitstraling die een veel langere adem heeft dan het 'scoren' van het bedrijfsleven. Nu maar hopen dat diezelfde kunstenaars die als échte ondernemers naar de rechter stappen, in het gelijk worden gesteld. Dan kunnen ze daar, wederom als échte ondernemers, vanwege contractbreuk ook eens hun zakken vullen.

(Uit Cultureel Supplement van 28 januari 2000 )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)