C O L U M N S NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
LEO PRICK
DE DRAAD
|
LEO PRICK 4 december 1999 Staking
In het verleden heeft men van alles bedacht om school en maatschappij dichter bij elkaar te brengen: projectonderwijs, participerend leren, normaal functioneel onderwijs, allemaal pogingen om de school minder abstract te maken, de heuse maatschappij het onderwijs binnen te halen. Inmiddels is er een ontwikkeling op gang gekomen waardoor leerlingen in die heuse maatschappij zijn gaan participeren. Werken naast school is regel geworden. Die combinatie van leren en werken geeft beide elementen een zekere meerwaarde. Ook de maatschappij is daar volledig op ingesteld. Als al die jongeren die a.s. maandag het werk neerleggen zouden besluiten dat het komende weekend te doen, wordt het hele winkel- en uitgangswezen ontregeld. De werktijd van leerlingen in de bovenbouw havo en vwo uitbreiden betekent dat we een tweedeling krijgen in de maatschappij: leerlingen met een lager gekwalificeerde opleiding die bovendien qua tijdsinvestering minder veeleisend is en een opleiding voor de beteren die geen ruimte laat voor andere activiteiten. Dankzij de invoering van de Mammoetwet konden leerlingen ongeacht de plaats waar ze instroomden in het onderwijs, uitkomen op elk niveau. Directe leerwegen zijn korter en dus goedkoper dan omwegen. Daarom heeft men die doorstroming de laatste jaren bemoeilijkt. Met de invoering van het vmbo en daar bovenop ook nog eens de introductie van verschillende leerculturen en leefstijlen, worden de verworvenheden van de laatste veertig jaar nog verder ongedaan gemaakt. Tenminste, als het allemaal gaat zoals de organisatie-adviseurs hadden bedacht. Maar als directeur van een bedrijf weet u, neem ik aan, dat je de klok van de maatschappelijke werkelijkheid niet zomaar kunt terugdraaien. Daarom verwacht ik dat u ook over enkele jaren zaterdags nog steeds terecht kunt in supermarkt en eetcafé.
Leo Prick
|
Bovenkant pagina |