|
|
LEO PRICK
|
LEO PRICK 7 oktober 2000 Illusie
Na Van Kemenade sleepte de discussie zich voort. Het belangrijkste verkoopargument voor de middenschool was dat die bevorderlijk zou zijn voor het principe van gelijke kansen. Dit argument verloor evenwel aan geldigheid omdat scholen zich steeds meer gingen organiseren in schoolgemeenschappen. Leerlingen kwamen daar in de brugklas en werden al dan niet via een verlengde brugperiode gesluisd in die richting die voor hen het meest geschikt werd geacht. Als de politiek werd geregeerd door het gezonde verstand was de discussie hier geëindigd. Helaas gelden voor die sector andere regels. De middenschool was verworden tot een geloofsartikel. De Partij van de Arbeid hield eraan vast. Terwijl in de jaren negentig de ideologische verschillen tussen links en rechts steeds meer vervaagden, bleven de politieke tegenpolen gescheiden door hun visie op onderwijs. Hoe zonder gezichtsverlies die door de ontwikkelingen volstrekt achterhaalde middenschool kwijt te raken? Het antwoord werd uiteindelijk gevonden door de invoering van de Basisvorming. De eerste leerjaren van alle scholen voor voortgezet onderwijs zouden hetzelfde programma krijgen, maar daarnaast mochten ze gewoon op de oude voet verder gaan. De middenschool zou worden ingevoerd zonder dat er iets zou veranderen. Om te voorkomen dat links of rechts deze ingreep zou vieren als een overwinning werd de nieuwe term Basisvorming bedacht. Het allertreurigste is niet dat Van Kemenade achteraf liet weten heel tevreden te zijn met het compromis. Waar heeft die man dan in hemelsnaam voor gestaan, vraag je je af. Het allertreurigste is dat de politiek niet bereid schijnt te zijn deze geschiedenis zo snel mogelijk te vergeten. Een chique oplossing zou zijn alle leraren uit het voortgezet onderwijs excuses aan te bieden voor het feit dat het politieke spel tot zoveel ongemak heeft geleid. Met daarbij een aardig extraatje met kerst. Zand erover dus. Helaas heeft de staatssecretaris anders besloten. Zij heeft een nieuw plan voor de Basisvorming in het vooruitzicht gesteld. Voor 2004. Terwijl het onderwijs de Basisvorming allang heeft afgeschreven, houdt de politiek deze illusie dus voorlopig nog in stand.
Leo Prick
|
Bovenkant pagina |
|