LEO PRICK
Eerder verschenen columns
JL HELDRING
HJAHOFLAND
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG
ELSBETH ETTY
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
|
LEO PRICK
2 september 2000
Happy end
Op de Eurotop die dit voor
jaar in Lissa
bon is gehou
den werd alge
meen als uit
gangspunt on
derschreven
dat onderwijs
en opleiding
een belangrij
ke voorwaarde
vormen voor
volledige
werkgelegen
heid. Vandaar
het besluit dat
Europa de
meest compe
titieve en de
meest dyna
mische ken
niseconomie
van de hele
wereld moet
worden.
Ga
daar maar
aan staan.
In Le Monde
van 22 juli j.l.
werd in dit
verband de
voor de hand
liggende
vraag gesteld
hoe het op dit
moment staat
met het onder
wijs in Euro
pa. De OECD
doet vergelij
kend onder
zoek naar de
kwaliteit van
het onderwijs
in de verschil
lende landen.
Daarbij wordt
onder meer
het Angelsak
sische begrip
literacy ge
hanteerd: het
vermogen tot
het begrijpen
en gebruiken
van geschre
ven informa
tie van allerlei
aard zoals
teksten, sche
ma's en cijfer
matige docu
menten.
Frankrijk be
streed de 'we
tenschappelij
ke validiteit'
van de tests en
heeft zich
daarom enke
le jaren gele
den terugge
trokken uit
dat onder
zoek. De mo
tivering, 'we
tenschappelij
ke validiteit',
klinkt in
drukwekkend
maar betekent
alleen dat het
iets anders in
houdt dan ze
in Frankrijk
gewend zijn.
Overigens
heeft Frank
rijk, waar
langzamer
hand het besef
begint door te
dringen dat
internationa
lisering een
kwestie is van
geven en ne
men, inmid
dels besloten
weer wel mee
te gaan doen.
De resultaten
daarvan mo
gen we vol
gend jaar ver
wachten.
Maar eerst
iets over de re
sultaten van
het lopende
onderzoek.
Opvallend
daarin is, al
dus Le Monde,
dat de Ver
enigde Staten
op de meeste
tests middel
matig scoren.
Dat is dus
geen hinder
paal voor eco
nomisch succes
en technolo
gisch leider
schap, aldus de
kwaliteits
krant. Ik denk
dat de oorzaak
van deze
schijnbare te
genstelling
gezocht moet
worden in de
aard van het
Amerikaanse
onderwijs. Op
Amerikaanse
highschools
wordt mis
schien niet zo
veel geleerd
als op veel ty
pen middelba
re scholen in
Europa, maar
daar staat te
genover dat er
veel aandacht
is voor andere
zaken met een
vormende
waarde zoals
sport, muziek
en allerlei
soorten mani
festaties.
Maar daar
komt nog iets
bij. Terwijl in
Amerika meer
geld aan on
derwijs wordt
uitgegeven
dan in welk
Europees land
dan ook, wordt
dat geld heel
ongelijkmatig
verdeeld. In
sommige stre
ken of wijken
van steden is
het niveau
van het open
baar onder
wijs ronduit
bedroevend.
Goed onder
wijs is daar al
leen bereik
baar voor wie
een particulie
re school kan
betalen. In
andere, rijke
re buurten is
de onroerend
goed belasting
hoog genoeg
om uitgespro
ken luxe on
derwijsvoor
zieningen te
bekostigen.
Na de high
school stromen
Amerikanen
massaal door
naar het terti
air onderwijs.
De laatste ja
ren zien we
dat vooral de
betere colleges
en universi
teiten vanwe
ge de toene
mende be
langstelling
steeds strenger
zijn gaan se
lecteren. Een
goede oplei
ding is im
mers de beste
garantie voor
een grote wel
vaart later.
Daar is ieder
een blijkbaar
wel van door
drongen. Te
genover de ve
le winnaars
staan ook vele
verliezers; lo
gisch want ve
len hebben een
dubbele han
dicap: een
zwakke sociale
achtergrond
plus een slech
te school. Veel
uitvallers dus,
maar in het
Amerika van
nu is dat geen
probleem, al
thans geen
economisch
probleem. De
serviceverle
ning staat er
op een oneuro
pees hoog ni
veau. Waar je
in Parijs een
uur moet
wachten voor
je een ober te
pakken hebt,
word je in
Amerika di
rect bediend.
In de super
markt niet een
eindeloze rij
bij de kassa's,
maar een vlot
te bediening
en als het even
meezit, wor
den je spullen
ook nog inge
pakt en in de
auto gezet.
Slecht mens
als ik ben,
denk ik wel
eens dat wat
meer slecht
onderwijs de
leefbaarheid
in Frankrijk
geen kwaad
zou doen. Ie
dereen nog
meer onder
wijs, dan zit er
straks hele
maal nie
mand meer
achter de kas
sa in de super
markt.
Leo Prick
|
|