LEO PRICK
Eerder verschenen columns
JL HELDRING
HJAHOFLAND
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG
ELSBETH ETTY
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
|
LEO PRICK
17 juni 2000
Van 1 naar 4
Het is inmiddels zo'n 25 jaar
geleden dat de kinderen van de gastarbeiders, zoals die toen genoemd
werden, hier massaal naar toe kwamen. Nergens in de beschaafde wereld
zijn de kleuterklassen zo vol als in Nederland. Toch werd van
kleuterleidsters verlangd dat ze hun werk deden met kinderen die geen
woord Nederlands spraken. Na 25 jaar aanmodderen komt er 40 miljoen
beschikbaar voor lesprogramma's die kunnen worden gebruikt in de
peuterspeelzalen en in de eerste klassen van de basisschool. Helemaal
vlekkeloos zal de inschakeling van peuterspeelzalen overigens niet
verlopen. Het VPRO-radioprogramma Argos deed onlangs uit de doeken dat
de grote steden waar het gros van de allochtonen woont te kampen hebben
met niet alleen een ontstellend gebrek aan peuteropvang maar ook met
het probleem dat daar, voor zover het er wel is, van alles aan
mankeert. Een van de talloze feilen: te weinig en ongeschoold
personeel. Uitgerekend die op zich al gebrekkige voorziening wordt
speerpunt van het beleid, zoals neergelegd in de nieuwe nota van
staatssecretaris Adelmund.
Adelmund had al eerder, ruim drie maanden geleden, een plan van aanpak
naar de Tweede Kamer gestuurd dat van alle kanten heftig werd
bekritiseerd. Inmiddels is ze dus gekomen met een nieuw plan waar
algemeen positief op is gereageerd. Dat geeft te denken. Denktank
Zoetermeer heeft 25 jaar lang gestudeerd op een probleem, is na 24 jaar
en 9 maanden nog steeds niet in staat een fatsoenlijk plan op te
stellen, maar na drie maanden extra studie kan het ineens wel. Ik vrees
dat het zo niet gegaan is en dat het verzamelde ambtenarenapparaat pas
een paar weken voor het uitbrengen van de eerste nota begonnen is zich
te verdiepen in het meest urgente probleem waar onze maatschappij mee
te kampen heeft. Verwonderlijk is dat overigens niet. Vanaf Deetman
heeft de politiek het probleem van de onderwijsachterstand van
allochtonen altijd genegeerd of gebagatelliseerd. Al die tijd wisten we
zelfs niet hoe groot het was, want scholen werden niet beoordeeld. Niet
door de inspectie en ook niet door een eindtoets. Pas de laatste jaren
is daar verandering in gekomen dankzij de inspanningen van het dagblad
Trouw en van Amsterdamse ouders die de gemeente verantwoordelijk
stelden voor het slechte onderwijs of die inzage eisten in de
toetsscores van de school van hun kinderen. Toen het sprookje dat alle
scholen goed zijn eenmaal was doorgeprikt was er geen houden meer aan.
Ondanks het krampachtige verzet van Netelenbos tegen openbaarmaking van
schoolresultaten is het er toch van gekomen.
Aanvankelijk wilde Adelmund zestien slecht presterende
'laboratoriumscholen' selecteren om te onderzoeken welke aanpak de
beste is. De studie die haar ambtenaren de afgelopen drie maanden
hebben verricht heeft blijkbaar uitgewezen dat er al heel veel bekend
is over wat wel en wat niet werkt. De staatssecretaris breidt haar plan
nu uit naar 100 scholen voor basis- en voortgezet onderwijs. Ik denk
dat de tevredenheid over haar plannen zich laat verklaren uit het feit
dat dit heel wat lijkt, maar is het dat ook? Stel dat de verdeling is:
75 basisscholen en 25 scholen voor voortgezet onderwijs. Totaal zijn er
alleen al in het basisonderwijs 450.000 achterstandskinderen waaronder
200.000 allochtonen. Stel dat die 75 basisscholen gemiddeld 225
leerlingen hebben, en dat die zonder uitzondering allemaal
achterstandsleerlingen zijn. Dan wordt daarmee nog geen 4 procent van de
doelgroep bereikt. Van 1 naar 4 procent. Dat schiet lekker op, om het
maar eens modern te zeggen.
Leo Prick
|
|