LEO PRICK
Eerder verschenen columns
DE DRAAD
JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN
CS VRIJDAG
|
LEO PRICK
27 mei 2000
Restje heilstaat
S edert de jaren zeventig zijn
scholen steeds meer van elkaar gaan verschillen; in pedagogische en
didactische aanpak en ook in kwaliteit. Overigens waren er in de steden
vanouds altijd al verschillen tussen scholen afhankelijk van de buurt
waar ze stonden. Scholen met kinderen die van huis uit veel meekregen
hadden een natuurlijke voorsprong op scholen met kinderen van laag
geschoolde ouders. Daar kwam in de jaren tachtig nog eens een extra
handicap bij toen die ouders buitenlanders werden, niet alleen laag
opgeleid maar ook nog eens onbekend met onze taal en cultuur. Ouders
hebben het beste voor met hun kinderen. Ze willen dat ze gelukkig
worden en maatschappelijk redelijk of goed terechtkomen. De basisschool
vormt daarin een belangrijke eerste stap, dus wordt die met zorg
gekozen. Steeds meer ouders raken hiervan doordrongen en dus zien we
ook in toenemende mate de door velen verguisde 'witte vlucht'.
Overigens was dit geen probleem zo lang dit verschijnsel zich beperkte
tot een kleine minderheid, maar inmiddels is de vlucht gedemocratiseerd
en dus ook al lang niet uitsluitend wit meer. Steeds meer ouders
bekommeren zich om de kwaliteit van de school. Ze willen de
mogelijkheid hebben om te kiezen, iets wat trouwens geheel past in
allerlei andere ontwikkelingen die van overheidswege worden
gestimuleerd en waar in een andere sector bijvoorbeeld de NMa, de
Nederlandse Mededingingsautoriteit voor is opgericht: zorg ervoor dat
de consumenten kunnen kiezen, dat houdt de aanbieders van diensten
scherp. In Amerika kent men geen witte vlucht. Scholen worden voor een
belangrijk deel gefinancierd uit de lokale belastingen. Een rijke
gemeenschap en dus veel onroerende-zaakbelasting zorgt voor veel geld
voor de scholen, en voor arme buurten geldt het tegendeel. In verband
met de toenemende economische noodzaak om iedereen goed op te leiden
gaat steeds meer extra geld vanuit de centrale overheid naar scholen in
zwakke buurten. Om die scholen te stimuleren hun kwaliteit te
verbeteren wordt van alles ondernomen. Een van die maatregelen die hier
en daar al op beperkte schaal wordt toegepast is in dit verband voor
ons interessant. Om ouders die gedwongen zijn aangewezen op zwakke
scholen de mogelijkheid te bieden te kiezen, kunnen zij geld krijgen om
hun kinderen naar een bijzondere of een privéschool te sturen.
Dat instrument blijkt te werken en heeft dan ook een prominente plaats
gekregen op de verlanglijst van presidentskandidaat George Bush. In een
inventarisatie van de beleidsvoornemens van Al Gore en Bush in de New
York Times van 29 januari j.l. prijkt het zelfs op de eerste plaats:
een federale toelage voor leerlingen van 'low-performing schools' om
naar een 'parochial or other private school' te kunnen gaan. In
Nederland zijn we zo gelukkig dat dit allemaal mogelijk is binnen het
reguliere onderwijs. Maar niet iedereen denkt daar zo over. Het
Amsterdamse onderwijs wil dat de ouders hun kinderen binnen het eigen
postcodegebied op school doen. De ouders mogen niet langer zelf bepalen
wat zij menen dat het beste is voor hun kind, dat weet de gemeente
beter. Die vindt dat de ouders zich moeten aanpassen aan het bestaande
onderwijsaanbod en niet andersom. Nu het instrument van bewuste
schoolkeuze gedemocratiseerd dreigt te raken, worden de kritische
onderwijsconsumenten tot de gemeentelijke orde geroepen. Terwijl meer
ontwikkelde ouders natuurlijk altijd wegen zullen blijven vinden om
zich te onttrekken aan dit krampachtige laatste restje socialistische
heilstaat.
Leo Prick
|
|