C O L U M N S NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
LEO PRICK
DE DRAAD
|
LEO PRICK 20 mei 2000 Japanse uitdaging
De weken daarna bezocht ik een tiental high schools in Californië, Colorado, Arizona en South Carolina. Allemaal gewone, openbare scholen in gebieden die in de regel noch uitgesproken arm, noch uitgesproken welvarend waren. Wat me, naast de fantastische sportfaciliteiten, het meest opviel, was de manier waarop het onderwijs was ingericht. Alle vakken en alle niveaus liepen door elkaar. Leerlingen werden niet geselecteerd op grond van wat ze niet konden, maar aangemoedigd in wat ze wel konden. Op leerlingen die praktijkvakken als autotechniek volgden, werd bepaald niet neergekeken. Iedereen voelde zich gewaardeerd en die waardering was duidelijk welgemeend. Wat me verder opviel was de systematische aandacht voor leren argumenteren: een betoog, mondeling of schriftelijk, zo opbouwen dat het dwingend leidde tot een bepaalde conclusie. Leren werd als leuk ervaren. Inmiddels is er veel veranderd. Japan verkeert al jaren in een almaar voortsudderende crisis terwijl Amerika de onbedreigde aanvoerder is van de wereldeconomie. Natuurlijk heeft de crisis die begin jaren tachtig Amerika wakker schudde de zelfgenoegzaamheid doorbroken en het mogelijk gemaakt verstarde productiemethoden en arbeidsverhoudingen te doorbreken. Maar daarnaast speelt iets heel anders. Over de vraag wat de nieuwe economie nu allemaal wel of niet inhoudt lopen de meningen uiteen, maar duidelijk is wel dat voor het succesvol opereren van een organisatie nu andere kwaliteiten gelden dan indertijd in de jaren van de Japanse economische groei en bloei. Belangrijker dan een gedegen opleiding is de ervaring dat leren prettig, interessant is. De school moet de basis leggen voor een permanente wil tot scholing en training, open staan voor nieuwe mogelijkheden, voor andere werkwijzen, inventiviteit. Verder is van belang niet zozeer discipline, nauwgezet uitvoeren wat wordt opgelegd, maar kunnen samenwerken, proberen anderen met argumenten te overtuigen. De nieuwe economie die gedragen wordt door een uitgebreid leger individuen kan niet zonder de kwaliteiten die ook in de sport een belangrijke rol spelen als teamgeest, durf, je verlies kunnen nemen en durven excelleren. Achteraf gezien mag Amerika zich dus gelukkig prijzen dat die Japanners nauwelijks te verstaan waren.
Leo Prick
|
Bovenkant pagina |