U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Achtergronden en links

Officier eist twintig jaar in Dover-zaak

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 27 APRIL. Officier van justitie J. Klunder heeft een gevangenisstraf van twintig jaar en 200.000 gulden boete geëist tegen hoofdverdachte Gürsel Ö. van de Doverzaak. Bij dat illegalentransport van zestig Chinezen kwamen vorig jaar 58 mensen om het leven.

Tegen Ö.'s acht medeverdachten vordert de officier vrijheidsstraffen variërend van achttien jaar tot een half jaar. Volgens Klunder was Ö. de onbetwiste smokkelleider en ,,een gewetenloze profiteur van de wanhoop van anderen''. Hij verzorgde illegalenvervoer per koelcontainer ,,op een wijze die zelfs voor dieren verboden is'', aldus Klunder.

Ö's smokkelorganisatie fungeerde volgens de magistraat als Hollandse 'onderaannemer' van internationaal opererende Chinese ‘slangenkoppen'. De tweede man van de smokkelorganisatie, Haci D., kreeg een eis van achttien jaar celstraf en anderhalve ton boete te horen. Hij handelde ,,volstrekt gewetenloos en alleen uit persoonlijk winstbelag'', zei Klunder.

Net als Ö. wordt D. verweten dat hij zwijgt over de Chinese opdrachtgevers van de smokkel. Daarmee accepteren de smokkelleiders volgens Klunder ,,het risico van herhaling van de dood van illegale immigranten''.

Tegen chauffeur Lammert N., die voor het fatale transport van juni vorig jaar twee illegalenritten voor de organisatie reed en het transport van juni voorbereidde, werd vijftien jaar vrijheidsstraf gevraagd. N. is bevriend met chauffeur Perry W., die voor zijn aandeel in het Verenigd Koninkrijk een straf van veertien jaar is opgelegd.

Tegen twee betrokken Rotterdamse zakenlieden - Huub van K. en Willem J. – eiste de officier tien jaar. Zij stelden hun zakelijke kennis ten dienste van de smokkelaars. Drie kleinere medeplegers kregen een eis van zes, acht en negen jaar te horen. Zij verrichtten hand- en spandiensten. Tegen katvanger Arjen van der S., die voor 3.000 gulden een transportfirma op zijn naam liet zetten, werd een vrijheidsstraf van een half jaar gevraagd.

Behalve Van der S. worden alle verdachten door Klunder beschuldigd van doodslag, criminele samenzwering en mensensmokkel. In de redenering van de Klunder hebben de acht belangrijkste verdachten moedwillig het risico genomen dat de gesmokkelde Chinezen in de koelcontainer naar Dover zouden stikken. De officier wees op eerdere smokkelritten door Lammert N. Eenmaal werden twintig Chinezen vervoerd in een koelcontainer waar een temperatuur van min 18 graden Celsius heerste. Een andere keer moesten vijftig Chinezen op de pond naar Dover worden bevrijd omdat verstikking dreigde. Deze gebeurtenissen, die volgens Klunder bij acht verdachten voor de fatale rit bekend waren, bewijzen dat de smokkleaars ,,willens en wetens'' het risico namen dat de Chinezen in juni zouden overlijden.

Klunder hekelde het optreden van raadslieden die in de media stelden dat de overheid hoofdverantwoordelijk is voor het Doverdrama omdat de politie het transport moedwillig zou hebben doorgelaten. ,,Er wordt bijna de suggestie gewekt dat hun cliënten ook slachtoffer zijn'', aldus de officier. Volgens de magistraat hebben de advocaten nooit bewijs geleverd vor hun ,,infame'' beschuldigingen. Zo is ,,schade'' aan het optreden van politie en openbaar ministerie toegebracht die de legitimiteit van het strafproces aantast zonder dat daarvoor een feitelijke basis bestaat, aldus Klunder.

NRC Webpagina's
27 APRIL 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad