R A D I O V O O R A F :
Bloedgeld met een fout karma
DANIELLE PINEDO
Het is alweer drieënhalf
jaar geleden dat antikraakwachten op een verlaten Amsterdamse zolder
per toeval het Liro-archief ontdekten. In eerste instantie werd weinig
waarde gehecht aan de duizenden kaartjes met beschrijvingen van
persoonlijke eigendommen: horloges, vulpenhouders, kleding, serviezen
en kunstwerken.
Maar gaandeweg werd duidelijk dat het ging om bezittingen van joden die tijdens de oorlog door de Duitsers waren
geconfisqueerd en ondergebracht bij de Duitse roofbank Lippmann-
Rosenthal (Liro). Naam en adres van de rechtmatige eigenaren werd
zonder gne vermeld. Soms luidde het adres kortweg: Kamp Westerbork. De
vondst van het Liro-archief vormde de aanzet tot wat later het naoorlogs
rechtsherstel van niet alleen joden, maar ook zigeuners en Indische
Nederlanders is gaan heten. Maar liefst vier regeringscommissies kwamen
er aan te pas om na te gaan wat er was gebeurd met het geroofde bezit
en in hoeverre ambtenaren, banken, verzekeraars en handelaren zich ten
koste van de Nederlandse joden hadden verrijkt. Over de moeizame
onderhandelingen en de daaruit voortvloeiende financiële
genoegdoening - 400 miljoen voor de joodse gemeenschap, 250 miljoen
voor de Indische gemeenschap en 30 miljoen voor de Sinti en Roma - is
veel gesproken en geschreven. Maar hoe hebben de duizenden
oorlogsslachtoffers en hun nabestaanden het geld uiteindelijk besteed?
Documentairemaker Nathan Plas probeert een antwoord te vinden op die
vraag. Zo gaat hij te rade bij zijn vader, die in de oorlog als kleuter
ondergedoken zat en na ruim een halve eeuw bericht kreeg dat hij in
aanmerking kwam voor een vergoeding van 14.000 gulden. Omdat het geld
zijn leed niet kan verzachten, en hij het bovendien "niet echt nodig
heeft" besluit hij het te verdelen onder zijn drie kinderen. Zoon
Nathan wil het alleen uitgeven aan een "passende bestemming". Een
reisje naar Ibiza ziet hij niet zitten, daarvoor is deze gift te
beladen. Maar wat dan wel?
Berthe Meijer, die Bergen-Belsen overleefde, maar wier beide ouders
werden vermoord, bedacht een wel heel bijzondere bestemming voor wat
zij "geld met een fout karma" noemt: de aanleg van een riool in haar
Franse zomerhuisje. Meijer: "Ik wilde het geld niet aan mijn kinderen
geven, want het blijft bloedgeld. Maar toch mochten zij er wel plezier
van hebben." Ze grinnikt: " En dus trok ik het spreekwoordelijk door de
plee." Maar na de euforie volgt even later ook de pijn. "Tijdens al die
onderhandelingen ging het enkel om dat geld; ik heb nooit een
exposé over gevoel gehoord. Die tegoeden zijn niet uit liefde
door de Nederlandse samenleving bijeengebracht."
Nicoline Wolf van het Joods Maatschappelijk Werk hoefde niet lang na te
denken. "Zie het als een erfenis, die je anders was nagelaten door die
neef of nicht die nooit is teruggekomen." Plas' verzoek om suggesties
voor een passende bestemming begroet zij met een mengeling van
irritatie en verwondering: Ibiza of een keuken, je krijgt er toch toch
je familie niet mee terug, lijkt zij te denken. Uiteindelijk wordt het
een piano, volgens de documentairemaker het symbool van "leven, muziek
en vrijheid".
Leed per saldo, morgen, NCRV, 747am, 16.02-16.45u.