B E E L D :
Ga alstublieft weg
Maarten Huygen
Het laatste deel van het
vierluik over koningin Wilhelmina vond ik het beste. De tragiek van de
terugkeer uit Londen naar een land dat ze niet meer echt kende. Iedereen
die in de bezetting had geleefd, wilde zo snel mogelijk weer de oude
draad oppakken, terwijl Wilhelmina hoopte op een verlichte
eenpartijstaat onder haar leiding.
Maar wie was zij? Ze had de oorlog in Nederland gemist en dacht dat iedereen in het verzet had gezeten. Dat
had ze gehoord van jonge Engelandvaarders. Beschuldigend vroeg ze aan
stadsnotabelen in welk concentratiekamp zij hadden gezeten. Die hadden
dat net zo goed aan haar kunnen vragen. Zij was buitenstaander, zoals
degenen die nu precies weten hoe de vorige generatie zich in de oorlog
had moeten gedragen. Ze moet ook zijn verteerd door schuldgevoel over
haar afwezigheid en ze trotseerde haar spit om in het hele land kransen
te leggen bij oorlogsmonumenten. Die tijd was een aparte tragedie in
vier delen waard geweest. Eerst die machteloze ballingschap in Londen
waar ze onderdeel uitmaakte van een van de vele verdreven regerinkjes
die alleen via de omroepmicrofoon nog enige invloed op het thuisland
konden uitoefenen. En dan de verrassing van het kapotte land.
De actrice Anne-Wil Blankers steeg tot grote hoogte als Wilhelmina. Ze
droeg een 'dikmaakpak' onder haar jurken, zodat ze in het bekende,
volgepropte profiel door het paleis sjokte. De statigheid en dominantie
die bij de jonge Wilhelmina geforceerd aandeed, werd steeds
natuurlijker. Een lastige, harde dame, die elk moment aan hofdames en
assistenten geërgerd "ga weg, alstublieft" kon roepen. Het lijkt
me geen pretje altijd mensen om je heen te hebben die verwachtingen
koesteren. Waarom is ze nooit een historisch symbool geworden voor het
Nederlandse feminisme? Daarvoor was waarschijnlijk de afstand te groot
tussen haar hoge status en geringe macht. Erfopvolging kan door niemand
als voorbeeld worden nagevolgd. Een musical als Evita zit er ook
niet in. Groots vond ik ook Mark Rietman als Wilhelmina's
getourmenteerde assistent Francois van 't Sant. Bij Rietman moet ik
altijd terugdenken aan zijn geslaagde rol als onhandige oudste zoon in
de familie Bussink van Oud Geld. Die lange magere, leptosome,
tobberige gedaante waar je als kijker medelijden mee krijgt. Dat door
emoties verwrongen gezicht. In de slotaflevering waren er rode kringen
onder zijn ogen omdat hij was afgedankt. Door dubieuze financiële
transacties in de jaren dertig voor Prins Hendrik was Van 't Sant in
opspraak geraakt, ook al had hij het allemaal onbaatzuchtig in dienst
van de koningin gedaan. Zijn Britse ballingschap werd verlengd. Ook
daar zat veel tragiek in die ik uitgediept had willen zien. Thomas
Rosenboom had er een roman over kunnen schrijven. De vier delen
Wilhelmina zijn geschikt voor de inburgeringscursus van
allochtonen. Daar zouden ze de banden grijs kunnen draaien. De eerste
helft van de twintigste eeuw in vogelvlucht vanuit de Oranjes.
Tegelijkertijd met Wilhelmina probeerde SBS6 de nationale
solidariteit te versterken met een inzamelingsactie voor Volendam, de
tweede of de derde, ik ben de tel kwijt. Er zijn weer een paar miljoen
opgehaald. De eerdere tv-actie voor de door MKZ getroffen boeren, op
paaszaterdag, leverde 3,8 miljoen op. Bij zoveel tv-acties neemt de
opbrengst af. De tijd van Open het Dorp is voorbij en
liefdadigheid raakt versplinterd. Dat wordt betreurd maar het is
inherent aan tien Nederlandse netten met even zoveel agenda's. Wie geen
zin heeft in een inzamelingsactie heeft ruime keuze om iets anders te
zien. TV-liefdadigheid is een bedrijfstak met gespecialiseerde
productiemaatschappijen waar de schoorsteen moet roken. Postcodeloterij,
Novib, Foster Parents, noem maar op: verkoopshows als Tell Sell
voor het goede doel. Alleen krijgt de kijker meestal geen product te
zien. Heeft varkensmiljonair Wien van den Brink ook wat geld van de tv-
actie gekregen? Gaat u toch alstublieft weg.