NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Frankenstein food
MARCEL AAN DE BRUGH
Begrijpt de westerling wat
honger is? Ziet hij kinderen voor zijn ogen sterven van de honger? Nee.
Daarom moet die westerling zijn mond houden over het gebruik van
genetisch gemanipuleerde gewassen door ontwikkelingslanden, vindt de
Keniaanse onderzoeker dr. Cyrus Ndiritu. "Want voor ons is het een keuze
tussen leven en dood", zegt hij in Eten wat de pot schaft.
De documentaire behandelt de opkomst en neergang van genetisch
gemanipuleerd voedsel. De opkomst was in de jaren tachtig, zegt een
journalist van de Britse krant The Guardian. De geluiden waren
toen erg positief. Maar in de jaren negentig sloeg de toon om. En
inmiddels heeft de aversie tegen gentech-voedsel om zich heen gegrepen.
Tegenstanders hebben het tegenwoordig over Frankenstein food.
Imagogevoelige multinationals zoals Unilever, Nestlé en Burger
King weigeren nog langer genetisch gemanipuleerde gewassen in hun
producten te verwerken. In de documentaire voorspelt een financieel
analist zelfs dat gentech-voedsel zijn langste tijd heeft gehad. De
negatieve houding van de consument heeft "rampzalige gevolgen" voor
bedrijven die zich ermee bezig houden. Wetenschappelijke, politieke,
economische en emotionele voors en tegens passeren de revue. Jammer
genoeg speelt de discussie zich zoals zo vaak af binnen het kader van de
nieuwe technologie. Het zou aardig zijn om de vermeende negatieve
effecten eens af te zetten tegen andere menselijke activiteiten.
Bijvoorbeeld de aanleg van woonwijken en verkeerswegen, waardoor
leefgebieden van dieren hopeloos versnipperen. Ook de rol van Greenpeace
blijft helaas buiten beschouwing. De organisatie richt zich bij zijn
campagnes voortdurend tegen gentech-voedsel. Waarom voedsel? Er zijn
genoeg andere toepassingen van de technologie. Vorig jaar steeg het
areaal van gentech-katoen enorm. Inmiddels is 16 procent van alle op de
wereld verbouwde katoen genetisch gemanipuleerd. Waarom begint
Greenpeace geen campagne tegen spijkerbroeken, of beddenlakens?
Bijzonder aan deze documentaire is dat hij stilstaat bij de positie van
ontwikkelingslanden zoals Kenia. Daar raakten vorig jaar 4,4 miljoen
mensen in hongersnood vanwege aanhoudende droogte. Het land schreeuwt om
mogelijkheden waarmee het zijn voedselproductie kan opschroeven. "Het
zijn niet de multinationals die Afrika in hun greep houden", zegt de
Keniaan Cyrus Ndiritu. "Dat zijn honger, armoede en voorziening." Hij
krijgt steun van zijn collega dr. John Wafula. "De tegenstanders van
gentech gewassen zijn niet in de positie om ons te vertellen of
biotechnologie nuttig is voor ons of niet. Als het ons een kans geeft om
de productie op te voeren, dan moeten we ervoor gaan." Afrika wil
gentech-gewassen, maar is daarbij sterk afhankelijk van de westerse
consument. Pas als die de technologie omarmt, zullen bedrijven zich
ermee gaan bezighouden en sijpelt de kennis door naar de derde wereld.
Maar door de aversie die in het rijke westen is ontstaan tegen gentech-
voedsel, keren steeds meer bedrijven zich juist van deze ontwikkeling
af. Een Mexicaanse wetenschapper: "Het zijn de consumenten in het rijke
westen die boeren in arme landen beletten om de techniek te gebruiken."
De boeren verliezen daarmee helaas een waardevol gereedschap in de
strijd tegen honger.
Eten wat de pot schaft, Ikon, Ned.1, 22.52-23.44u.
|
NRC Webpagina's
18 APRIL 2001
|