|  
 
 NIEUWSSELECTIE KORT NIEUWS
 RADIO & TELEVISIE
 MEDIA
 
   
 | Arbitrage bij ruzie met internetshops 
 
Door onze redacteur   FREDERIEK WEEDA 
ROTTERDAM, 13 APRIL. De grote
Nederlandse winkelketens die  verkopen via internet stellen een
onafhankelijke geschillencommissie in die  moet oordelen over conflicten
met consumenten. Hierdoor moet de consument  vertrouwen krijgen in
internettransacties en betrouwbare bedrijven kunnen  onderscheiden van
malafide aanbieders.
 
Onder meer Wehkamp, VendexKBB, Neckerman, Otto, Bruna en Ohra zijn lid
van de  nieuwe 'Nederlandse Thuiswinkel Organisatie' die het
'Thuiswinkelwaarborg'  bewaakt. Donderdag gaat een website de lucht in
waar alle voorwaarden op staan  waar de aangesloten bedrijven zich aan
binden. Zij leggen zich bijvoorbeeld  neer bij uitspraken van de
geschillencommissie. Dat kan leiden tot  schadevergoeding. De
organisatie vertegenwoordigt zo'n zeventig procent van de  omzet in de
internet-detailhandel. Een dergelijke geschillencommissie is  volgens de
directeur van thuiswinkel.org, W. Jongen, uniek in Europa. De 
organisatie staat er garant voor dat de uitspraken van de
geschillencommissie  worden nagekomen.Conflicten gaan doorgaans over
producten die te laat,  beschadigd of helemaal niet aankomen, zegt
directeur Gerard Marsman van  Wehkamp. Soms bestaat er verschil van
interpretatie over de oorzaak voor de  beschadiging. "Als je een nieuw
bankstel hebt waarvan de stof snel slijt, dan  kan dat liggen aan
onzorgvuldig gebruik maar ook aan de kwaliteit van de  stof", aldus
Marsman. De onafhankelijke geschillencommissie, waarin ook de 
Consumentenbond zitting neemt, moet dan deskundig advies (bijvoorbeeld
over de  kwaliteit van de stof) inwinnen en vervolgens een oordeel
vellen. De uitspraak  volgt altijd "binnen een paar weken", zegt Jongen.
Vorig jaar kreeg de klachtencommissie van de traditionele
postorderbedrijven,  waar geen internetwinkels onder vielen, honderd
klachten. Dat zijn  geëscaleerde conflicten die niet zijn opgelost
tussen  bedrijf en klant.  Vijftig van die klachten zijn door de
geschillencommissie behandeld, de rest  kwam niet in aanmerking. Soms
lopen conflicten zo hoog op dat advocaten worden  ingeschakeld "en de
rekeningen alleen maar oplopen", aldus Marsman. 
  | NRC Webpagina's 13 APRIL 2001
 
  
 |