U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Dossier Spoorwegen

Geen intercity's, wel zo nu en dan een stoptrein

Door de staking van machinisten en conducteurs van de Nederlandse Spoorwegen rijden er vandaag geen intercity‘s, maar wel af en toe stoptreinen tussen de grote steden. Dat zegt de verkeersleiding van de NS.

,,Het is afwachten of dat lukt'', aldus een woordvoerder. ,,We proberen net als vorige week tussen de grote steden en knooppunten één of twee keer per uur een stoptrein te laten rijden.'' Dat lukt waarschijnlijk niet op alle trajecten.

Internationale treinen rijden wel volgens het spoorboekje, verwacht deverkeersleiding, behalve die tussen Schiphol en Berlijn omdat deze lijn onder het binnenlandse dienstrooster van de NS valt. Ook in het noorden van Nederland en in de Achterhoek merken de reizigers nauwelijks iets van de staking. Het personeel van de regionale vervoerders NoordNed en Syntus werkt gewoon.

Evenals vorige week veroorzaakt de staking onder NS-personeel donderdag een drukkere ochtendspits dan normaal. Het is drukker op de snelwegen en de files zijn langer, aldus een woordvoerder van verkeerscentrale TIC in Utrecht.

De vakbond VVMC besloot gisteren het overleg met de NS-directie af te breken en vandaag te gaan staken. In principe doen de leden van de vakbonden FNV en CNV niet mee aan de staking, maar het is onduidelijk hoeveel machinisten en conducteurs daadwerkelijk aan het werk gaan.

Het conflict met de NS-directie draait rond de invoering van het nieuwe dienstrooster op 10 juni. De bonden zijn inmiddels bereid om die datum te accepteren, maar ze blijven met het nieuwe rooster grote problemen houden. Treinpersoneel zou daardoor de variatie in het werk kwijtraken, en alleen nog maar 'een rondje om de kerk' rijden. Een voorstel van de NS-directie om de ondernemingsraad een alternatief model te laten ontwikkelen, wezen de bonden af.

De kans dat er op korte termijn een eind komt aan de impasse, is gering. Na drie dagen onderhandelen hebben de ondernemingsraad en de VVMC de onderhandelingstafel verlaten. Zij hebben geen enkel vertrouwen meer op een goede afloop.

FNV Bondgenoten en de CNV Bedrijvenbond wilden ondanks de grote bezwaren die zij tegen het laatste voorstel van de directie hadden, wel verder praten. De NS-directie wil alleen met alle partijen tegelijkertijd een akkoord sluiten.

President-directeur Huisinga van de NS wil proberen de partijen toch weer om de tafel te krijgen. ,,Het personeel moet zich realiseren wat het de klant aandoet.'' Minister Netelenbos van Verkeer vindt de staking ,,hoogst ernstig en hoogst onverantwoordelijk''. Ze denkt dat de enige manier om de strijdende partijen tot redelijkheid te brengen via de rechter zal moeten lopen.

De Consumentenbond noemt de staking ,,asociaal'' en wil de schade verhalen op de VVMC. Voorzitter L. de Waal van vakcentrale FNV noemde de staking ,,slecht voor de spoorwegen, slecht voor de reiziger en slecht voor de vakbonden''.

De bonden stellen voor in oktober van dit jaar een ander rooster in te voeren. Hierin moet meer variatie zitten.Volgens de NS-directie willen de bonden ,,zo snel mogelijk terug naar af''. ,,Dat is voor ons onbespreekbaar. De oude dienstroosters komen niet meer terug'', verklaarde P. Boumeester, directeur personeel en organisatie. Boumeester betreurt de staking van donderdag. ,,Voor de reizigers is het onacceptabel dat zij weer de dupe zijn.''

Bestuurder H. Vankan van de VVMC was genoodzaakt na het mislukte overleg de staking af te kondigen. Twee keer eerder blies hij een staking af. Zijn achterban zou een derde afgelasting, zonder uitzicht op een oplossing van het conflict, niet accepteren. ,,Als we doen wat deze directie wil, is de ellende voor de reiziger nog veel groter'', aldus Vankan.

Voor FNV Bondgenoten komt de staking hoogst ongelegen. De bond probeert er alles aan te doen om haar geschonden imago op te poetsen. Wederom een staking, om een bijna niet uit te leggen conflict, waarbij ook nog eens FNV-leden die per spoor reizen de dupe worden, zal de bond geen goed doen. ,,We hebben het publiek beloofd geen harde acties meer te voeren'', zei bestuurder A. van den Berg. Indirect doen zijn leden wel mee met de staking. Zij nemen namelijk geen besmet werk aan, werk dat blijft liggen omdat collega's staken. FNV Bondgenoten wil volgende week samen met de VVMC publieksvriendelijke acties houden, bijvoorbeeld door het niet controleren van kaartjes.

Van den Berg denkt dat er alleen via praten nog een oplossing kan komen voor het conflict. ,,We hebben inmiddels 200 uur onderhandeld, een paar uur meer kan er ook nog wel bij.'' Vankan is pessimistischer. ,,Mijn mogelijkheden zijn uitgeput. Hopelijk is er nog iemand in Nederland die een brainwave krijgt.'' (ANP)

NRC Webpagina's
12 APRIL 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad