V I D E O C L I P :
Sterren tussen clip en film
BERNARD HULSMAN
Het huwelijk tussen
muziekindustrie en filmindustrie is al lange tijd gelukkig. Eerst ging
het vooral om zangers die acteur werden. Zo werd Frank Sinatra in de
jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw eerst een populair zanger
en vervolgens ook een filmster. Elvis volgde hem later na. The Beatles
maakten in de jaren zestig een serie films met zichzelf in de hoofdrol.
De videoclip heeft het huwelijk tussen muziek en film nog gelukkiger
gemaakt. De grens tussen popmuziek en film werd er nog vager door. Niet
alleen hebben bekende filmregisseurs als Martin Scorcese en Spike Lee
clips gemaakt, maar ook spelen bekende acteurs regelmatig mee in
video's. Zo liet Michael Jackson eens half Hollywood opdraven in een
clip. De laatste jaren doen ook supermodellen graag mee, zoals Claudia
Schiffer in Uptown Girl van de jongensgroep Westlife, en krijgen,
zoals Naomi Campbell, zelfs eigen zangaspiraties. Hierin staan de
modellen niet alleen. Was het vroeger voornamelijk eenrichtingsverkeer
tussen de popmuziek en film, tegenwoordig worden filmsterren dankzij de
videoclip ook gemakkelijk popsterren. Jennifer Lopez, misschien wel de
populairste zangeres van dit moment, is er een recent voorbeeld van: zij
was een tamelijk succesrijke actrice voor zij aan haar nog succesrijkere
poploopbaan begon.
Zelfs de 'alternatieve' popgroepen laten zich nu in met filmsterren, zo
blijkt uit Spitting In The Wind van de Badly Drawn Boy, het
pseudoniem van de Britse singer/songwriter Damon Gough. Gough heeft de
nu 67-jarige Joan Collins, die in de jaren tachtig bekend werd als
Alexis uit de ellenlange tv-serie Dynasty, uitverkoren als
hoofdrolspeelster. De clip begint met een vaak toegepaste truc: Collins
doet alsof zij het liedje zingt. Normaal gesproken is de grap dat stem
en zanger helemaal niet met elkaar overeenstemmen, maar in Spitting
In The Wind zou de stem van Badly Drawn Boy heel goed die van een
oudere, drankzuchtige vrouw in een bad met schuim kunnen zijn.
Vervolgens verschijnt Damon Gough op de rand van het bad met zijn
gitaar. Collins doet een badjas aan en gaat naar een immense kamer van
vermoedelijk een landhuis. Af en toe zingt ze nog wat, maar ten slotte
barst ze in snikken uit. Wellicht wordt haar in de spiegel zichtbare
glorieuze verval haar te veel. Ze huilt zo veel dat haar mascara
uitloopt. De sullige Damon Gough, immer getooid met een mottig mutsje,
troost haar en doet een voorstel. Zij trekt haar mooiste jurk aan, hij
een smoking waarbij hij zijn mutsje ophoudt. Ze gaan naar een feest met
chic geklede mensen. Collins doet belangrijk, maar Gough is en blijft
natuurlijk een alternatieveling en houdt zich afzijdig.
Tot de ontknoping is Spitting In The Wind een aandoenlijke video
over een rare jongen die een oude ster troost. Maar het einde, met
Goughs distantiëring van Collins en haar gezelschap, verknoeit het
en maakt de knipoog, die het hele filmpje al aanwezig was, te
nadrukkelijk.