U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Reclame van Legio misleidt consument

Door onze redacteur FREDERIEK WEEDA
AMSTERDAM, 11 APRIL. Bank Labouchere heeft potentiële beleggers , ,onvoldoende" voorgelicht over te verwachten dividend-uitkeringen in zijn advertenties voor de 'WinstverDriedubbelaar' van Legio. Dit oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) naar aanleiding van een klacht van het College van Belastingadviseurs (CB).

In advertenties meldt Legio (voorheen Legio Lease) dat beleggers 'gemiddeld 2, 8 procent dividend' krijgen als ze meedoen met de WinstverDriedubbelaar. Daar had moeten staan '2,8 procent per jaar', wat veel minder is dan per maand. De indruk wordt echter gewekt dat het dividendrendement per maand geldt. Bij de WinstverDriedubbelaar leent de klant voor drie jaar een bedrag bij Legio waarvoor de instelling aandelen koopt. De klant betaalt per maand 12 procent rente over de lening, die varieert tussen 50 en 500 gulden. Als de AEX fors stijgt kan de klant de rente en de lening terugbetalen en 'drievoudige' winst behalen na drie jaar. Dalen de koersen echter, zoals het afgelopen jaar is gebeurd, dan krijgt de klant - na aflossing van de lening - niets terug. Hij kan zelfs een schuld opbouwen bij Legio, ook al heeft hij drie jaar rente betaald.

De Consumentenbond zegt "vele klachten" te hebben gekregen van mensen die niets overhielden aan de WinstverDriedubbelaar en raadt particulieren af te beleggen met geleend geld. Volgens directeur R. Verdel van Legio hebben 50.000 klanten in februari, maart of april hun contract verzilverd, van wie 40.000 winst ontvingen, 6.000 'quitte speelden' (hun rentebedrag terugkregen) en 4. 000 minder terugkregen dan ze hadden ingelegd. "Niemand heeft een schuld opgebouwd, dat is een goed resultaat." Bart Bongers, adjunct-directeur van CB, dat 1.600 leden heeft, blijft erbij dat de reclame "misleidend" is. "Het is voor de leek onmogelijk om te begrijpen hoe de constructie werkt. Hij kan niet zien hoeveel de koers moet stijgen voordat hij met het plan winst behaalt. En de advertenties waarschuwen niet voor de grote risico's die je loopt." Deze punten heeft de RCC echter afgewezen.

NRC Webpagina's
11 APRIL 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad