T V V O O R A F :
Koopjesjagers zijn passé
STÉPHANE ALONSO
Het klinkt uit honderden kelen:
"Als de lente komt, dan bouwen wij Konmars in Nederland."
Supermarktconcern Laurus kondigde vorig jaar november de
beëindiging aan van zijn formules Edah, Super De Boer, Nieuwe
Weme, Groenwoudt en Lekker & Laag. De 800 winkels van het concern
krijgen één formule, Konmar, die het moet gaan opnemen
tegen Albert Heijn, het succesnummer van levensmiddelenconcern Ahold.
Actualiteitenrubriek Zembla schetst vanavond de contouren van
deze machtsstrijd.
De eerste Konmar-winkels-nieuwe-stijl zijn volgende maand klaar en
worden geopend in gebieden waar Albert Heijn een dominant marktaandeel
heeft. Laurus heeft de afgelopen vijf jaar in het geheim een prototype
Konmar gebouwd in een loods op Schiphol.
Konmar krijgt een servicebalie waar ook een 'jongeman' besteld kan
worden die de boodschappen naar de auto brengt, en er komt een
kinderhoek met vrolijke plastic dingen en veel ecologische producten,
"natuurlijk gegroeid zonder besmettingsmiddelen of andere
bestrijdingsmiddelen", aldus een bestuurslid van Laurus. De 'routing'
is eenvoudig gemaakt zodat de consument niet verdwaalt (of doodloopt?).
Het prijsbeleid is nog geheim, maar Konmar wordt goedkoper dan de
Albert Heijn, verzekert de bestuurder.
Wat pijnlijk duidelijk wordt in de documentaire is dat het allang niet
meer om de consument gaat in de supermarktwereld. De
aandeelhouderswaarde heeft de klant verdrongen. Alles moet
efficiënter en herkenbaarder om het maximale uit de winstcijfers
te persen. Daardoor blijven er uiteindelijk hooguit vier formules over.
"Elke plaats gaat er hetzelfde uitzien met hetzelfde winkelbeeld",
sombert een marktonderzoeker. De koopjesjager, die folders van
verschillende supermarkten vergelijkt op aanbiedingen, behoort tot een
uitstervend ras. Zembla brengt deze aspecten mooi in beeld.
De consument krijgt deze ontwikkelingen ongevraagd opgedrongen. Als
Albert Heijn per se een grote supermarkt wil in de Amsterdamse
Staatsliedenbuurt, dan gebeurt dat, ondanks de protesten van
wijkbewoners en buurtwinkeliers. "Wij geven nooit op", zo klinkt het
hard uit de mond van een Albert Heijn-strateeg. Albert Heijn en Laurus
zijn op dit punt uit hetzelfde hout gesneden. De grootscheepse
metamorfose die Laurus voorstaat, is niet zonder risico's. Veel
supermarkteigenaren die zijn aangesloten bij het concern verliezen hun
zelfstandige contract in ruil voor een franchisecontract. Sommige
eigenaren vrezen het keurslijf van de Konmar-formule. Van Laurus-
topman Ole van der Straten mag het speelgoedtreintje, dat door een van
de Super De Boer-winkels heen slingert, niet blijven rijden. "Je moet
het gewoon strak houden." "Ik kan ook een Albert Heijn worden", is het
antwoord van een zelfstandige ondernemer die vraagtekens zet bij de
uniformering van het Laurusconcern. Tijdens een bijeenkomst in de
Amsterdam Arena praat het Laurus-kader lang en indringend in op de
bijeengekomen winkeliers. Aan het einde van de dag wordt, in het
stadion, een lied gezongen. De eerste zin van het deuntje moet vier
keer worden herhaald: "Als de lente komt, dan bouwen wij Konmars in
Nederland. "
Machtstrijd in de supermarkt, VARA/NPS, Ned.3, 21.15-22.00u.