|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Commercie lift mee met het ANP
Door een onzer redacteuren
Voor enkele honderden guldens per jaar garandeert de nieuwsdienst dat hun nieuwtjes op het ANP-net worden gezet en binnen een mum van tijd bij tientallen kranten en omroepen terechtkomen – ongeacht de nieuwswaardigheid. "Uw bericht 'lift mee' op het betrouwbare netwerk van het ANP", aldus de slogan van de nieuwsdienst. De voordelen voor bedrijven zijn legio: het scheelt ze tijd en geld en vergroot hun naamsbekendheid. Een persbericht over het nieuwe logo van Madame Tussaud wordt normaliter terzijde geschoven door de ANP-redactie, maar dankzij Pers Support heeft het een potentieel bereik van vijf miljoen lezers. En ook de nieuwsdienst wordt er niet slechter van: voor maximaal twaalf persberichten per jaar betaalt de klant 318 gulden. Voor 25 berichten of meer: 238 gulden. Tezamen brengen de 450 abonnees jaarlijks dus ruim een ton op. De commerciële berichten zijn niet altijd duidelijk van het ANP-nieuws te onderscheiden. Alleen een enkel zinnetje onderaan het bericht – ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaand bericht – verraadt dat de auteur niet per definitie objectief is. "Kranten plaatsen toch ook advertenties naast nieuwsberichten", zegt William ten Brink, adjunct-hoofdredacteur van het ANP. "Qua lettertype en kleur is het onderscheid op papier misschien groter, maar het idee is hetzelfde." Ron Abram van de NVJ: "Maar waarom zetten ze dan niet gewoon 'advertentie' boven die berichten? De journalistieke onafhankelijkheid moet wel voorop blijven staan."
|
NRC Webpagina's 30 MAART 2001
|
Bovenkant pagina |
|