NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Alcatraz
PETER DE BRUIJN
Escape from Alcatraz is
nèt geen echte klassieker. De film vertelt het waargebeurde
verhaal van drie gevangenen die in 1962 wisten te ontsnappen uit de
beruchte 'super-gevangenis' op het eiland Alcatraz in de Baai van San
Francisco. Brein achter de ontsnapping was bankrover Frank Morris -
Clint Eastwood in zijn standaardrol van stille, maar niet ongevoelige
loner. Eastwood werkte in Escape from Alcatraz voor het
laatst samen met regisseur Don Siegel, met wie hij eerder onder meer de
eerste Dirty Harry-film had gemaakt.
Siegels realistische vertelstijl sluit ook in Escape from
Alcatraz perfect aan bij het minimalistische acteerwerk van
Eastwood. Hij gebruikte bijvoorbeeld slechts spaarzaam muziek; de
sinistere geluiden van de door weer en wind langzaam afbrokkelende
gevangenis - het gebouw is bijna een personage - vormen een effectieve
soundtrack. De schaarse dialogen zijn scherp en hoogst citeerbaar: 'In
Alcatraz maken we geen goede burgers, maar we maken verdomd goede
gevangenen'. De film is ook prachtig op locatie gefilmd door Eastwoods
vaste camerateam onder leiding van Bruce Surtees. Er wordt fraai
afgewisseld tussen scènes in het scherpe tegenlicht van de zon
boven de Baai van San Franciso en spaarzaam belichte scènes in
het holst van de nacht, waarin minitieus is te zien hoe de gevangenen
hun ontsnapping voorbereiden. Ze maken onder meer poppen van papier
maché, waardoor het lijkt alsof ze in bed liggen. Voor
knutselaars is Escape from Alcatraz een absolute aanrader. Maar
de film maakt te vaak een knieval voor de typische clichés van
gevangenisfilms. De gevangenen zijn stereotypen, inclusief de vertrouwde
dikke, psychopatische medegevangene, die Eastwood tot zijn nieuwe
punk wil maken. De gevangenisdirecteur is net te opzichtig een
neurotische sadist. Ook de sentimentele gesprekjes tijdens het
bezoekuur ontbreken niet. Dan is er nog de versleten symboliek. Bloemen
en schilderijen van vogels doen in Escape from Alcatraz
onbeschaamd dienst als symbool voor de vrijheid. Aan het einde vindt de
gevangenisdirecteur een chrysant, de geliefde bloem van een van de
gevangenen, op een naburig eiland. Daarmee wordt de suggestie gewekt
dat de spectaculaire ontsnappping is geslaagd. In werkelijkheid is van
de gevangenen nooit een spoor teruggevonden en zijn ze waarschijnlijk
verdronken. In zijn vijandige biografie Clint. The Life and the
Legend schrijft Patrick McGillian dat Siegel de film een ambigu
einde wilde geven, maar dat Eastwood op het laatste moment ingreep en
deze slot-scène heeft toegevoegd. Jammer.
Escape from Alcatraz (Donald Siegel, VS, 1979), SBS6, 20.30-22.35u
|
NRC Webpagina's
29 MAART 2001
|