T V V O O R A F :
Roomse gewetensnood
HENK VAN GELDER
Na het onevenwichtige begin met
Het negende uur (EO) en het verbeeldingsvolle, maar ook ietwat
gekunstelde Liefje (VPRO) biedt de derde telefilm van dit jaar
psychologisch drama naar traditionelere snit. Saint Amour, de
IKON-bijdrage aan de negendelige reeks, is blijkens de openingstitel
mede geïnspireerd op het "fictieve dagboek" van André
Truyman.
Wat er fictief aan is, weet ik niet, maar Truyman is een ex- priester die uittrad en later als programmamaker bij de KRO en de IKON
werkte. En hier gaat het om een ex-priester die schrijver is geworden,
en door onverwacht bezoek wordt teruggeworpen naar de tijd van de roomse
gewetensnood.
Eric Oosthoek, scenarist en regisseur, vertelt dat verhaal heel
aandachtig en bedaard. Hij begint in het heden, als de hoofdpersoon en
zijn vrouw bezoek krijgen, en gaat dan over op steeds langere flashbacks
- gebleekte beelden van een kalverliefde, de wijze waarop de jonge
kloosterling eind jaren zestig in botsing raakt met het botte kerkgezag,
en tenslotte de lijfelijke liefde uit 1973 die de verdere gebeurtenissen
op gang brengen. Het zou flauw zijn hier de aard daarvan te verraden; de
man wordt erdoor overvallen, en de kijker zou hetzelfde moeten
overkomen.
De kern van Saint Amour betreft de menigte priesters die in de
jaren zestig na lang dralen uit het ambt traden, omdat het celibaat te
zeer ging knellen. Voor een buitenstaander als ik, en voor wie van na
die tijd is, is bijna niet in te denken hoe traag die ommekeer tot stand
kwam. Aan de acteurs ligt dat niet. Op het gezicht van Antonie
Kamerling, die een doorleefde rol speelt als de jonge priester, is goed
te zien welke woelingen er bij hem worden losgemaakt. En op dat van Kees
Coolen, als dezelfde man op latere leeftijd, eveneens. Nee, het ligt aan
ons ongeloof over de tijd van toen: dat het verliefde jongemannen
destijds zo veel moeite kostte te kiezen tussen kerk en buitenwereld. Nu
kijkt niemand meer op van de argumenten die over tafel gaan. "De kerk is
er alleen maar voor de kerk zelf!" roept de vrouw wier relatie met een
priester op hoog bevel dreigt te worden beëindigd. Nu is dat allang
geen schokkend nieuw inzicht meer, toen wel.
Dat het dus ook in Saint Amour zo lang duurt voordat de
hoofdpersoon zichzelf heeft bevrijd, weerspiegelt de werkelijkheid. Het
beslissende moment krijgt in de versie van Oosthoek zelfs bijna epische
afmetingen: dappere held hakt knoop door.
Kamerling en Coolen spelen die geschiedenis mooi, met veelbetekenende
blikken. Net als Jasperina de Jong trouwens, als de vrouw van de ex-
priester. Haar rol is misschien iets begripvoller dan ik voor mogelijk
zou houden, maar ook dat zal ongetwijfeld kloppen met de waarheid die
het fictieve dagboek bevatte.
Saint Amour, Ikon, Ned.1, 21.03-22.40u.