U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

W E B   W E R E L D :
Het recht op een minuutje faam

JOCHEN VAN BARSCHOT
Wie dacht dat het in een tijd van docusoaps en reality-tv niks bijzonders meer is om als gewone sterveling met je hoofd op televisie te komen, die heeft het mis. Er zijn nog altijd mensen die dromen van hun eigen one minute of fame. Wie zijn dat? Wat willen ze de rest van de wereld laten zien?

Een blik op www.ikwiloptv.nl - een nieuwe website voor mensen die graag op tv willen - stemt weinig optimistisch. Bij de types die graag op tv willen ontbreekt ieder spoor van begeestering. "Ik wil op tv want dan kan ik mijn vriendinnen de groeten doen", zo luidt de doorsnee motivatie, of "ik wil op tv want ik ben jong en eigenwijs". Wie wel een doel voor ogen heeft wil "een rol in Goede Tijden Slechte Tijden" of "doorbreken als zanger van schlagerliedjes". Tot zover het engagement.

In de vijf dagen dat de website in de lucht is hebben al meer dan tweehonderd mensen zich aangemeld voor een carrière bij de televisie. Dat is het resultaat van een oproepje van de educatieve omroep RVU, die de website ikwiloptv.nl heeft opengesteld om "de grenzen van de mogelijkheden van het web" te onderzoeken.

Jongeren kunnen zichzelf presenteren op de site die de RVU samen met de faculteit Kunst, Media en Technologie van de Hogeschool van Utrecht heeft gemaakt. "Iedereen kan elkaars creatieve uitingen bekijken en beoordelen", aldus de RVU. Bezoekers kunnen op elkaar stemmen. "De drie populairste personen komen op woensdag 20 juni in een speciaal programma van de RVU op televisie." Nieuwe deelnemers kunnen nog tot en met 28 mei proberen als origineelste uit de bus te komen.

Veel ruimte voor originaliteit is er trouwens niet. Deelnemers moeten in acht categorieën - soap, quiz, reclame, film, seks, vrije tijd, nieuws en extreem - spelletjes en vragenlijsten doorlopen, waarbij het grootste deel van de mogelijke keuzes al is voorgekookt. Enige eigen inbreng is er bijvoorbeeld bij het onderdeel 'soap', waar de kandidaat bij een reeks foto's zelf de begeleidende tekst kan bedenken.

Ikwiloptv.nl is voor de RVU het tweede multimediale experiment. Eerder combineerde de educatieve omroep radio, televisie en internet bij een project over graancirkels. De vruchten daarvan - die een beduidend geringer puberaal karakter hebben dan die van ikwiloptv.nl - zijn te bezichtigen op www.vermeulenweethetbeter.nl.

(www.ikwiloptv.nl)

NRC Webpagina's
27 MAART 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad