M A K E R S :
Het kroonjuweel van de betaal-tv
Steeds meer Amerikanen willen
kwaliteitstelevisie zonder storende reclames en zijn bereid daar voor
te betalen. Vooral betaalkanaal HBO profiteert ervan.
LUCAS LIGTENBERG
De belangstelling voor premium cable channels als Disney, Max,
Showtime en HBO groeit in Amerika. De kanalen brengen televisie zonder
reclameonderbrekingen en steeds meer Amerikanen zijn bereid daar iets
extra's voor te betalen. Van deze betaalkanalen is HBO (Home Box
Office) kwalitatief het best, het rijkst en het heeft de meeste
abonnees. Ruim 37 miljoen Amerikanen betalen jaarlijks ongeveer 50 tot
60 dollar om de programma's van de zender te kunnen bekijken.
HBO maakt eigen documentaires, tv-films en -series, loopt voorop bij het
uitzenden van nieuwe stand-up comedians en biedt ook sport, met name
boksen. De kabelzender is onderdeel van AOL Time Warner en heeft een
jaaromzet van ongeveer 2,4 miljard dollar. Die inkomsten zijn bijna
geheel afkomstig van abonnementsgelden want, zoals gezegd, is er geen
reclame te zien op HBO, behalve voor de eigen programma's.
Een van de successen van HBO is de populaire serie The Sopranos,
over een maffia-familie in New Jersey, waarvan begin deze maand het
derde seizoen inging. In de aanloop naar de nieuwe reeks afleveringen
besteedde HBO vijftien miljoen dollar aan promotie, maar de publiciteit
werd ook gretig opgepikt door de media. De eerste aflevering was zo'n
succes dat de kijkcijfers populaire shows op open kanalen als CBS en
NBC overtroffen. Het is ongekend dat een programma dat slechts een derde
van de kabelkijkers bereikt een kijkdichtheid van 11,3 miljoen kan
bereiken. Alle records voor een premiezender op de kabel bleken te zijn
gebroken, zowel wat betreft dichtheid als waardering. Niet dat dat iets
uitmaakt voor HBO want adverteerders zijn er niet. Het helpt HBO echter
wel om The Sopranos te verkopen in het buitenland, want dat is
de tweede belangrijkste inkomstenbron. De serie is dan ook al een
succes in Canada, Australië, Groot-Brittannië, Duitsland en
Frankrijk. The Sopranos werd in Nederland door Net5 uitgezonden,
maar sloeg hier nog niet zo aan.
Voor de open kanalen, de networks, is een dergelijk succes zuur.
Alle kijkers die zij niet trekken kosten hun geld en het betekent een
verdere aantasting van het commerciële model, dat gebaseerd is op
advertentie-inkomsten. In de VS zijn de networks en de publieke zenders
gratis. Wie kabel neemt betaalt ongeveer 40 dollar per maand en krijgt
tientallen kanalen extra. Ook die kanalen verkopen reclamezendtijd.
Daarnaast is het mogelijk om maandelijks nog eens vijf dollar per
premiekanaal betalen of vijftien tot twintig dollar voor alle
premiekanalen en dan heb je geen reclames.
HBO begon als een ideetje dat er door de huidige AOL Time Warner-topman
Gerald Levin in 1975 werd doorgedrukt bij Time Inc. De uitgeverij was
actief in kabel maar dat bleek een lastige activiteit. Levin vroeg 7,5
miljoen om een speciale premiezender via de satelliet door het hele
land te kunnen verspreiden. HBO begon met acht uur uitzending per dag -
professioneel ijshockey en speelfilms. Het concept sloeg aan en er
kwam uitbreiding van zendtijd, alsook het opzetten van een
documentaire-afdeling.
Overigens was dat allemaal onontgonnen terrein en het stond nog helemaal
niet vast dat HBO een succes zou worden. Omstreeks 1984 werd de
videorecorder populair en binnen Time haalden sommige bestuurders al de
schouders op: 'zie je wel, het is afgelopen met HBO'. Dat bleek niet
het geval en de zender begon weer te groeien. Meer geld betekende meer
mogelijkheden, meer zorg voor de programma's en een kritische
barrière werd genomen. Betere films, betere komieken en betere
documentaires maakten van HBO een kroonjuweel binnen de Time, later
Time-Warner domeinen.
De komieken Robin Williams en Billy Crystal waren te zien, later ook
Dennis Miller en tegenwoordig Chris Rock. Garry Shandling met de
Larry Sanders Show komt van HBO, evenals Taxi Cab Confessions
en de zeer populaire serie Sex and the City. Larry David,
mede-auteur van Seinfeld, heeft een hilarische eigen serie,
Curb Your Enthusiasm. Het zijn bijna allemaal producten uit eigen
huis. Nu wordt er door steeds meer Amerikanen gepraat over HBO-
programma's, en gaan mensen zelfs net als vroeger bij elkaar televisie
kijken. The Sopranos is wat dat betreft een programma dat HBO
weer naar een niveau hoger heeft getild. Bij het grote publiek had
kabel nog lange tijd de reputatie dat het iets ondeugends is omdat er
meer naakt wordt vertoond en grovere taal werd gebruikt. De VS houden
op de preutse networks de schijn op dat het gebruik van een
schuttingwoord en het tonen van een blote borst zondig zijn. De zenders
op de kabel zijn iets vrijer en dat is ook wel geaccepteerd. HBO gaat
weer iets verder, daar mag en kan alles. Tony Soprano neukt openlijk
met zijn maitresse, Chris Rock legt zonder piepjes de finesses van het
pijpen uit en op de late avond zendt HBO onverbloemde documentaires uit
over meisjes die als stripteasedanseres werken. Onder Bible-belters zal
HBO nog steeds het werk van de duivel zijn. Hier zijn overigens geen
grote discussies over. Als de programma's van hoog niveau zijn, en niet
voortdurend door luide reclameblokken worden onderbroken, tolereren
mensen kennelijk meer. De networks dweilen met de kraan open. Ze hebben
nog steeds geen antwoord gevonden op de erosie van hun publiek die al
enkele decennia gaande is. Het zoeken wordt voortgezet.