NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Ongezien leed
Maarten Huygen
Zou het een koe veel uit maken
of ze na haar dood op de brandstapel gaat of naar de destructor?
Niemand kan het haar vragen. Maar voor de minister en de Kamerleden is
het een groot verschil. Vastberaden weigerden ze gisteren brandstapels
voor veekadavers. Motivatie? "De beelden". Het ziet er niet uit op het
avondnieuws, stapels brandende lijken. Maar zolang je niet ziet wat er
gebeurt, heb je er geen last van. Zo werkt de intensieve veehouderij.
Daarom ben ik juist vóór brandstapels. "Destructie" is
een hypocriet alternatief voor verbranding, zoals de term "ruiming" een
vergoelijking is voor " massale slachting".
Bij de varkenspest-epidemie moesten we het doen met honderd herhalingen
van een filmpje over een grijper die varkenskadavers in een container
laat vallen. Achteraf hoor ik dat op die manier twaalf miljoen varkens
aan hun einde zijn gekomen. En wij maar kijken naar die éne
varkenshouderij. Er speelt ook iets anders. Als de destructor het aantal
lijken niet aan kan, mag er van de minister in de omgeving van de
uitbraak tegen mond- en klauwzeer gevaccineerd worden. Waarom moeten
reeds gevaccineerde dieren dan nog gedood worden, vroeg de
eurocommissaris David Byrne zich gisteren bij Netwerk af. Hij
voelde nattigheid. Voor vee-destructie geldt: niet gezien is niet
gebeurd. Het omgekeerde is ook waar: wie leed etaleert, krijgt altijd
gelijk. Het komt zelden voor dat televisieverslaggevers kritische
vragen stellen aan mensen die zich voordoen als slachtoffer. Het
uitmuntende programma Zembla zie ik wel eens verder zoeken.
Zembla hoort bij de progressieve VARA en daarbij past kritische
verslaggeving over de kwaliteit van de verzorgingsstaat. Zembla
volgde pogingen om onwillige, langdurig werklozen aan het werk te
krijgen. Er worden bedrijven ingezet voor integratie op de arbeidsmarkt
maar die willen die werklozen juist zo lang mogelijk als cliënt
houden. Dat blijkt ook zo te werken bij de reïntegratiebedrijven
voor de WAO. Gisteren de vraag waarom er vier keer zoveel jonge vrouwen
als mannen in de WAO belanden. Een geportretteerde vrouw is
alleenstaand, heeft een kind maar moest nachtdiensten draaien.
Begrijpelijk dat je dan "paniekaanvallen" krijgt. Geen ziektegeval dus.
Toch doorloopt ze een farce-traject en heeft ze op kosten van de
reïntegratie haar tweede cursus "buikdansen" om "in contact
te komen met je lichaam". Een andere jonge WAO-moeder was vroeger
verpleegkundige en zoekt nu werk waar ze "haar creativiteit in kwijt
kan". Geen haast uiteraard, want zo'n kindje bindt je handen. WAO-
vrouwen vinden meestal op eigen houtje werk, zonder de hulpverlening.
Ik zag zo'n hulpverleenster schrikken toen haar cliënte
enthousiast vertelde dat ze werk had. Dat was wel erg vroeg, vond de
hulpverleenster. De cliënte was pas zeven maanden ziek. Verbazend
hoe slecht de journalistiek deze zaken volgt. Een foute declaratie van
500 gulden brengt iedereen op de been maar als miljarden in de put
verdwijnen, begint het te duizelen. Waar moet je beginnen? Bij de WAO
speelt ook dat in de woorden van verzekeringsarts S. Knepper
"slachtofferschap de laatste twintig jaar iets onaantastbaars is
geworden". Extremistisch in leed is de NCRV en Dokument dat
strijdt voor het recht van de documentairemaker om de kijker voor te
liegen. "De waarheid doet er niet toe, het gaat om de pijn", zei een
NCRV-eindredacteur Ger van Dongen in Trouw. De kijkers zijn dus
gewaarschuwd, de NCRV is niet te vertrouwen. In dienst van de waarheid
moet ik zelf opbiechten dat er bij mijn weergave van een dialoog in de
Plantage met de uit Turkije afkomstige schrijfster Sevtap
Baycilik een woordje is weggevallen. "In Turkije zijn ook verkouden",
stond er. Ze liet wel eens een lidwoord weg, maar zulk slecht
Nederlands sprak ze niet. Het woordje "ze" ontbrak en die schrijffout
wekte een weinig subtiele indruk. Letterlijk bevestigde ze dat
verkoudheid "ook Turks" is. Mijn excuses.
|
NRC Webpagina's
23 MAART 2001
|