B E E L D :
Klagen is luxe
Maarten Huygen
"Ik heb al gezegd, geen
commentaar", zegt de boer. "Ja maar ....", roept de Nova-verslaggever. De boer ontsteekt in woede, schreeuwt en zwaait met de handen in de
lucht: "Ik heb gezegd géén commentáár", en
hij wandelt zijn afgesloten terrein op.
De feiten zijn niet genoeg, hoe
het voelt moet aan bod komen. Maar boeren die worden geruimd zijn
niet in de stemming om ook nog eens te huilen teneinde kijkers te
plezieren die hangen tussen medelijden en sadisme. Vanuit de lucht
registreert een nieuwshelikopter de koeienlijken in de sneeuw voor de
stal, maar van dichtbij krijgen we geen slachtoffers te zien. Alleen
boeren die zo'n ruiming ooit hebben meegemaakt en mensen uit het
ziektegebied die zeggen dat het erg is. De getroffene zit thuis met zijn
gezin opgesloten wegens besmettingsgevaar. Geen tranen maar versufte
depressie en dat is minder spectaculair. Er zou alleen sprake zijn van
nieuws als de boeren bij een ruiming van hun bedrijf zouden dansen,
juichen en lachen. Maar als er geen tranen zijn te scoren, blijft er
altijd nog het hulpverleningsverhaal over. "De zondag komt er aan. Welke
steun wordt er gegeven?", vroeg vanmorgen de presentatrice van het
Journaal aan de loco-burgemeester in Olst. "We zullen zo goed
mogelijk inventariseren waar hulp nodig is", antwoordde hij voor de
honderdste keer. Ik stel me dan een regiment van hulpverleners in witte
jassen voor die op de Dag des Heren de getroffen erven opmarcheren om
tranen op wettelijke wijze te ontsmetten en in de mestput af te voeren.
Vergeleken daarbij zijn de probleempjes van De Meiden van 5
onnozel. Deze wekelijkse serie op Net5 volgt zes zeurderige
meiden in een Amsterdams huis. Daarmee zit Net5 in het hart van
een belangrijke doelgroep voor adverteerders: vrouwen tussen de twintig
en dertig jaar. De deelnemers namen vrij van hun werk voor deze serie en
het is me niet duidelijk wat ze overdag doen. Een half uur is te lang om
een week in samen te vatten. De vrouwen hangen vaak in witte ochtendjas
bij elkaar in de zitkamer. Borsten worden vergeleken. Een vrouw vertelde
dat ze schaamluis had, de ander zei dat ze zich op die plek bijschoor,
ze had een "pornopoesje". Leuk voor de kijkers, dacht ze waarschijnlijk.
En dan maken ze weer ruzie over de afwas. Gisteren werden
sinterklaasgedichten voorgelezen, dus het loopt ook nog vier maanden
achter. Veel minder pittig dan het grote reality-voorbeeld uit
Amerika, The Real World, dat meer actie kende en waar de
deelnemers sterker van elkaar verschilden. De enige spanning kwam van
Apolonia, een doortastende creoolse die pas een week na de start
arriveerde met vijf koffers vol kleren. De kleding moest worden
opgehangen dus ze wenste een extra kast op kosten van de huishoudpot. Er
volgden luide protesten maar de kast kwam er. Voor haar geen dellerige
ochtendjas - elke dag loopt ze in een nieuwe flitsende creatie door het
huis, enigszins apart van de andere vijf. Gisteren maakte ze het door de
telefoon uit met haar scheldende vriend.
Het onderwerp zwarte vrouwen
kwam aan de orde in een interessant interview van Jeroen Pauw met
Sylvana Simons, de getalenteerde creoolse presentatrice die te vinden is
in programma's beneden haar niveau, zoals De Bus of Sexquiz on
the Beach. Haar zwart zijn maakt wel degelijk verschil uit zei ze.
Ze vindt zichzelf gevoelsmatiger, meer primair reagerend dan andere
Nederlanders. Sylvana is alleenstaande moeder met twee kinderen, hetgeen
onder creoolse vrouwen vaker voorkomt, erkent ze. Zo is het nu eenmaal.
"We spenderen geen uren met het klagen daarover. Die luxe hebben we
niet", ze ze. "Op die manier voelen we ons sterker dan die mannen. Wij
gaan gewoon verder met ons leven, want we hebben die mannen niet nodig."
Maar ja, ze woont in een land van meuten, klagen, zeuren en zielig doen,
zeker op televisie. Daar heeft ze als presentatrice net zo weinig last
van als die Gelderse boeren.