|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Reclamebedrijf True North fuseert met
Interpublic
Interpublic bezette tot nu toe de derde plaats op de ranglijst. Door de overname groeit de jaaromzet tot 7,2 miljard dollar. De nieuwe combinatie passeert daarmee de Britse marktleider WPP Group, die eigenaar is van bekende bureaus als Ogilvy & Mather, J. Walter Thompson en Young & Rubicam. De Amerikaanse Omnicom Group zakt naar de derde plaats. True North gold als overnamekandidaat sinds het vorig jaar november zijn grootste klant kwijtraakte, het autoconcern DaimlerChrysler. Nieuwe klanten als Compaq, Samsung Electronics en restaurantketen Taco Bell konden dat lang niet compenseren. Tot de belangrijkste klanten van Interpublic behoren autoconcern General Motors en Coca-Cola. De aandeelhouders van True North, die een belang van 15,5 procent in de nieuwe combinatie krijgen, moeten nog akkoord gaan met de fusie. Een belangrijke stem daarbij heeft de Franse groep Publicis, met een belang van 9 procent. Dit bedrijf, onder meer eigenaar van Saatchi & Saatchi, toont zich weinig enthousiast. De Fransen hebben laten weten dat het bod van Interpublic aan de onderkant van hun verwachtingen ligt. Ze willen meer details alvorens er eventueel op in te gaan. (ANP)
|
NRC Webpagina's 20 MAART 2001
|
Bovenkant pagina |
|