T V V O O R A F :
Docu-soap met twee gezichten
JACQUES DE GROOT
Eerst even emmeren: de EO maakt
het de kijkers vanavond niet makkelijk. Niet omdat de zesdelige serie
Zo is het leven: in het huis van bewaring, wordt bevolkt door
dominees - de eerste verschijnt pas in deel drie. Ook niet vanwege de
nadrukkelijk gebrachte blijde boodschap - de serie toont weinig
pretentieus hoe in het Rotterdamse huis van bewaring Noordeinde "vriend
en vijand het hoofd boven water proberen te houden".
Nee, het probleem zit hem in de verpakking. Zo is het leven valt
binnen het genre docu-soap, en dat is helaas twee keer niets. Vooral de
soap-elementen zijn lastig te verteren. In slechts 25 minuten passeert
een groot aantal personages de revue. Omdat hun mini-portretten op
schijnbaar willekeurige momenten worden afgekapt, komt het geheel nogal
verknipt over.
Dat is jammer, want de makers verdienen lof voor de rustige en
onnadrukkelijke wijze waarop zij hun onderwerp benaderen. In de eerste
aflevering volgen we de intake van de 20-jarige Demis. Via hem
maken we kennis met het personeel van het huis van bewaring. Een
bewaarder doorzoekt zijn spullen op verboden voorwerpen, een ander laat
hem tekenen voor een televisie in zijn cel. Later vertelt Demis een arts
over zijn gang langs tehuizen, psychologen en het RIAGG. Een andere
jongen zit vast wegens diefstal van een pakje sigaretten. Hij lijkt
echter eerder in aanmerking te komen voor hulp dan straf: als gevolg van
een auto-ongeluk praat hij moeilijk. En in de tweede aflevering komt de
schizofrene Ramazan in beeld, die er heilig van overtuigd is dat hij het
slachtoffer is van een vormfout.
Ook de bewakers komen aan bod. Zij ontpoppen zich in eerste instantie
als hulpverleners. Door een menselijke, soms bijna jolige sfeer te
scheppen pogen ze de spanningen binnen de perken te houden. Maar het
huis van bewaring kent ook een andere, hardere kant. Een psychotische
Brit zit al twaalf dagen in de isoleercel, omdat hij bij binnenkomst
zeer aggressief was. Hij moet nu voor de rechter verschijnen en wordt
uiterst omzichtig benaderd door het intern bijstandteam van Noordeinde:
vier ME'ers in vol ornaat tegen een man in een papieren overall. De
serie is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. Slechte ervaringen
met camerateams hadden de directie en medewerkers kopschuw gemaakt. Ook
wilde het ministerie van Justitie geen gedetineerden in beeld. Maar door
hun consciëntieuze aanpak wisten de makers het vertrouwen van alle
betrokken partijen te winnen.
De claim van producent en scenarist René Stokvis dat hij heeft
afgezien van sensatiezucht wordt echter al na vijf minuten onderuit
gehaald door het onheilspellende muziekje dat de inzet van de ME'ers
begeleidt. Onnodig, want de voortdurend rammelende sleutelbossen op de
achtergrond vertellen hetzelfde verhaal.
Zo is het leven: In het huis van bewaring, EO, Ned.1 22.25-22.54u.