|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Verkoop Libelle in maart
Vertraging in VS raakt omzet VNU
Door een onzer redacteuren
"Maar de advertentie-inkomsten zijn nog maar een kwart van onze totale inkomsten", zei topman R. van den Bergh in een toelichting. "En we hebben al kostenbesparende maatregelen genomen om de lagere omzet te compenseren." Mede door de overname van onderzoeksbureau AC Nielsen voor zo'n 5,7 miljard gulden rekent VNU er dan ook op dat de winst per aandeel (voor goodwill en buitengewone baten), dit jaar met meer dan 10 procent kan groeien. In het persbericht dat voor opening van de beurshandel werd verspreid, sprak VNU in eerste instantie alleen over een "verdere stijging" van die winst. " De prognose klinkt somberder dan die van de meeste concurrenten", reageerde een analist van een zakenbank 's ochtends vroeg vanuit Londen. Op de beurs daalde de koers van VNU in de loop van de ochtend met ruim 5 procent tot beneden de 45 euro. Mogelijk geïnspireerd door die koersdaling gaf topman Van den Bergh op de persconferentie, rond het middaguur, aan dat het interne doel van VNU lag op een stijging van de winst per aandeel met lower double digits, wat in vertaling een stijging van 11 tot 14 procent betekent. Over afgelopen jaar behaalde VNU een 21 procent hoger bedrijfsresultaat (vóór goodwill) van 729 miljoen euro (1,6 miljard gulden) bij een 20 procent hogere omzet van 3,4 miljard euro (7,4 miljard gulden). De winst per aandeel steeg met 8 procent tot 1,78 euro. Door een boekwinst op de verkoop van de regionale kranten aan Wegener steeg de nettowinst tot 799 miljoen euro. De autonome groei lag op 10 procent. De veiling van de publiekstijdschiften (zoals Libelle, Margriet en Nieuwe Revu) en de educatieve uitgeverijen, moet in juni zijn afgerond.
|
NRC Webpagina's 14 MAART 2001
|
Bovenkant pagina |
|