Kranten gaan fuseren
De regionale kranten het Nieuwsblad van het Noorden en Drentse
Courant/Groninger Dagblad gaan per 1 april fuseren om beter te
kunnen concurreren met de landelijke kranten. De nieuwe krant heeft een
oplage van ongeveer 180.000 en verschijnt in de ochtend. Door de fusie
verdwijnen er tachtig arbeidsplaatsen, waarvan vijftig bij de
redacties.
Ossie-hymne hit in Duitsland
Hoe het kan dat in Oost-Duitsland nauwelijks BSE-zieke koeien zijn
ontdekt, dat Ossies een jaar korter over hun eindexamen doen en dat de
winnaars in de container van Big Brother bijna altijd uit de vroegere
DDR komen? "Omdat in het Oosten eigenlijk alles beter is dan in het
Westen", zingt Kai Niemann.
Proliferatie van gratis bladen in bittere Duitse
mediaoorlog
Jarenlang was de Duitse krantenwereld er afkerig van. Nu gaat Springer
(Bild, Die Welt, Bild am
Sonntag, Welt am Sonntag) door de bocht.
Springer gaat een gratis krant uitgeven. Onder druk van de hevige
concurrentie wil de Duitse krantenuitgever niet langer aan de zijlijn
blijven staan. Volgende week al verschijnt in de hoofdstad Berlijn het
eerste gratis exemplaar van Berlin Extra.
Liever Vermeer dan Dennis Hopper
Ze houden van kunst, klassieke muziek, dieren, gezonde mensen of een
veilige samenleving. En ze vormen de nieuwe achterban van de AVRO. Een
dagje op stap met tribuneleden. "Ik heb niets met dat familiegevoel."
Wegener verkoopt activiteiten
Uitgever Wegener verkoopt vier Gelderse huis-aan-huiskranten aan
Beheersmaatschappij P.V. Janssen uit Ottersum. Het gaat om de titels
Liemers Lantaarn, Gelderse Post, Wischpost en Achterhoek Nieuws.
Financiële details over de transactie worden niet gemeld. De
betrokken medewerkers treden in dienst bij de kopende partij. Wegener
moest de huis-aan-huiskranten verkopen van de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa). De kartelwaakhond stelde dat als
voorwaarde bij de overname door Wegener van de regionale dagbladen van
uitgever VNU. Wegener moet nu nog acht huis-aan-huiskranten verkopen van
de NMa. (ANP)
Miljoenenclaim tegen UPC
LSMG claimt 4,5 miljoen euro (9,9 miljoen gulden) van Eneco Call
Services. Het dochterbedrijf van kabel- en telecommunicatiebedrijf UPC
heeft volgens de mediaholding een samenwerkingsovereenkomst uit 1999
onrechtmatig verbroken. LSMG is inmiddels een civielrechtelijke
procedure begonnen. In 1999 lanceerde LSMG samen met Eneco een campagne
om naambellen (via letters op de telefoontoetsen) te promoten. Toen na
een paar maanden UPC de telefoondivisie van Eneco overnam, zegde deze
de overeenkomst eenzijdig op. Volgens een woordvoerder van LSMG heeft
de contractbreuk het bedrijf 10 miljoen gekost. (ANP)
Het is de bekendste koffiepot ter wereld: XCoffee, de pot van
laboratoriummedewerkers van de Universiteit van Cambridge. Al in 1991
installeerden zij een webcam naast hun koffiezetapparaat, zodat ze
vanuit hun werkkamer konden zien of er nog koffie in de pot zat. Omdat
er maar één koffiekamer was, moesten de meeste
medewerkers een eind lopen voor ze bij de pot waren, om dan vaak te
constateren dat er geen koffie meer was. Omdat het lab gaat verhuizen,
gaat ook de stekker van de webcam eruit. De pot is nog te bekijken op:
www.cl.cam.ac.uk/coffee/coffee.html