|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Proliferatie van gratis bladen in bittere Duitse
mediaoorlog
Door onze correspondent
Met het lanceren van deze gratis krant in Keulen zijn de Noren een krantenoorlog begonnen. Gevestigde uitgevers zagen de actie van Schibsted als een aanval op de tot nog toe goed beschermde advertentiemarkt. Vooral Springer vreest dat de marktpositie van het miljoenenblad Bild in Berlijn in gedrang komt. In de hoofdstad woedt al langer een hevige krantenoorlog tussen de Berlijnse kranten en de landelijke kranten zoals Die Welt, de Süddeutsche Zeitung en de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Sinds de komst van de regering in 1999 naar Berlijn hebben alle belangrijke landelijke dagbladen eigen Berlijnbijlages geïntroduceerd. De kranten bevechten elkaar op leven na dood en verliezen vrijwel allemaal abonnees. Springer heeft tegelijkertijd juridische stappen ondernomen tegen Schibsted. De Hamburgse uitgever beweert dat de lancering van 20 Minuten Köln een aanval op de persvrijheid is. Springer voerde reeds het concurrerende boulevardblad Köln Extra in. Over de klacht van Springer wordt volgende week door een Keulse rechter beslist. Zodra er juridisch helderheid is, wil Schibsted ook in andere Duitse steden gratis kranten verdelen. Met zijn actie probeert Springer de Noren nu in de rest van Duitsland de pas af te snijden. Springer heeft 100 miljoen mark voor het project uitgetrokken; de Noren 150 miljoen mark voor hun expansie in heel Europa. Toch hoeft het niet tot een keiharde confrontatie te komen. Volgens welingelichte kringen zouden er tussen beide 'vijanden' allang gesprekken worden gevoerd over een mogelijke samenwerking.
|
NRC Webpagina's 10 MAART 2001
|
Bovenkant pagina |
|