U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Emancipatie.nl

Onderzoek Wall Street Journal
(registratie verplicht)


Carrièrevrouwen zijn net mannen


Het glazen plafond in Europa barst, blijkt uit een internationaal onderzoek naar vrouwen en hun werk. Nederland komt er slecht van af.

Door onze redacteur MARIËL CROON

ROTTERDAM, 1 MAART. Ze willen een goed salaris, promotiekansen, voldoening in hun werk en genoeg vrije tijd naast hun 46-urige werkweek. Flirten om carrière te maken doen ze vrijwel niet en kinderopvang regelen ze zelf wel, de 1.114 Europese carrièrevrouwen uit het onderzoek dat The Wall Street Journal Europe (WSJ) vandaag publiceert.

Het glazen plafond in Europa begint te breken, meldt de krant, mede dankzij de nieuwe economie. Toch zegt ruim de helft van de vrouwen last te hebben van discriminatie, die vooral in de salariëring tot uiting komt. Italiaanse en Poolse vrouwen lijden daar het minst onder, en scoren hoog als het gaat om tevredenheid met hun werk, faciliteiten voor kinderopvang en scholing, en topposities. Franse vrouwen klagen het meest, zowel over hun betaling als over hun doorstroomkansen en de mogelijkheden om werk en gezinsleven te combineren. Driekwart van alle vrouwen met kinderen heeft ouderschapsverlof opgenomen, 13 procent van hen voelde zich na terugkomst in een slechtere positie gedrongen.

Italiaanse en Duitse vrouwen hadden daar het meest last van. Nederlandse vrouwen zijn niet in het onderzoek betrokken, maar de correspondent van de WSJ schetst in een achtergrondverhaal een ontluisterend beeld van het Nederlanse emancipatiegehalte. Zowel mannen als vrouwen koesteren hier "diepgewortelde rolpatronen" die terug te voeren zijn op de vijftiende en zestiende eeuw, toen Nederland van een agrarische samenleving een handelsnatie werd, aldus de correspondent. Het is "niet eenvoudig" om dat hardnekkige conservatisme te doorbreken, zo leidt hij af uit de 500 miljoen euro die de regering uittrekt voor kinderopvang, zwangerschaps- en ouderschapsverlof. De correspondent citeert Ahold- bestuursvoorzitter Cees van der Hoeve, die predikt dat er binnen het bedrijfsleven steeds meer behoefte bestaat aan "vrouwelijke eigenschappen zoals het vermogen te luisteren", en vervolgens zegt dat er "geen enkele vrouw in dit land is die ik in mijn raad van bestuur wil hebben", omdat Nederlandse vrouwen nu eenmaal de "brede nationale en internationale ervaring missen" die daarvoor nodig is. Onder de tophonderd Ahold-managers bevindt zich slechts één vrouw.

In de topdertig van Europese topvrouwen die de WSJ heeft samengesteld, is dan ook geen enkele Nederlandse te vinden. Althans, dat meent de krant, die Clara Furse, sinds een maand chief executive bij de London Stock Exchange en nummer drie op de lijst, de Britse nationaliteit toedicht, hoewel ze Nederlandse is. De 34-jarige, (vertrekkende) directeur van internetbedrijf Yahoo! Europe, Fabiola Arredondo, voert de lijst aan. Nummer twee is Marjorie Scardino, chief executive van de Britse mediagroep Pearson PLC. Anita Roddick, oprichtster van de "politiek correcte" Bodyshop, staat op de vijfde plaats. Zij wordt gevolgd door de ontwerpster Miuccia Prada van het trendy modemerk Prada, dat vorig jaar een miljard dollar (2,4 miljard gulden) omzet maakte. De jongste topvrouw, Martha Lane Fox, is 27 en staat op een gedeelde veertiende plaats. Zij is mede-oprichter van het internetreisbureau Lastminute.com, dat aanbieders van last-minute reizen koppelt aan vragers. De lijst telt drie Oost-Europese vrouwen en een Turkse als hekkensluitster.

NRC Webpagina's
1 MAART 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad