U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Dossier KLM

Beenruimte in de businessclass van KLM

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 28 FEBR.
Mr. E. Goldberg, van handelsfirma Gopa Trading, vloog al tijden niet meer in de businessclass van luchtvaartmaatschappij KLM. Volgens Goldberg waren deze duurdere zitplaatsen bij KLM vergelijkbaar met de goedkopere, economytickets bij andere luchtvaartmaatschappijen. Maar toen KLM in oktober vorig jaar ruimschoots ging adverteren met 50 procent meer beenruimte, een 'originele Indische rijsttafel' en ergonomisch ontworpen stoelen liet hij zich overhalen.

Op zijn vlucht eind november van Amsterdam naar Memphis in de Verenigde Staten kwam hij bedrogen uit. Geen extra beenruimte, geen nieuwe stoelen en geen rijsttafel te krijgen. Volgens de purser op die vlucht waren op dat moment slechts twee toestellen van KLM omgebouwd. Goldberg voelde zich bedrogen, schreef in totaal vijf brieven naar KLM en kreeg op geen van de brieven antwoord.

Gisteren deed hij zijn verhaal voor de Reclame Code Commissie. KLM gaf verweer en over twee weken geeft de commissie uitsluitsel over het geschil. Volgens KLM is een 'disclaimer', de kleine lettertjes onderaan de advertenties, waarin staat: 'alle verbeteringen zijn zomer 2001 ingevoerd', gebruikelijk. Maar op internet bijvoorbeeld wordt de introductiedatum niet duidelijk vermeld. Een woordvoerster van KLM legt uit dat dit geen reclame- maar een communicatieuiting is aan de vaste klanten. Dan zijn kleine lettertjes niet nodig.

Als Goldberg gelijk krijgt van de Reclame Code Commissie gaat hij, mogelijk samen met andere verongelijkte businessclass-passagiers, een rechtszaak aanspannen tegen de luchtvaartmaatschappij. Goldberg zegt te hebben betaald voor een product dat hij niet gekregen heeft. Daarom wil hij dat hij en zijn medestanders het prijsverschil tussen de economy- en de businessclasstickets vanaf oktober, terugkrijgen. Dat is per ticket vaak een verschil van enkele duizenden guldens.

Zie de businessclass-aanbieding op de KLM-site.

NRC Webpagina's
27 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad