U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Stunt legt 'zakazoega' bloot

Door onze correspondent
MOSKOU, 27 FEBR. Een Russische pr-firma heeft gisteren dertien Russische kranten in grote verlegenheid gebracht. Tegen relatief geringe betalingen bleken de kranten bereid een advertentie te vermommen als nieuwsbericht.

Het is geen geheim dat lovende artikelen in Rusland vaak gewoon te koop zijn. Zakazoega heet deze praktijk, 'bestelling'. Maar wie doet het en wat kost het? Het pr-bedrijf Promaco-PR onderzocht hoe corrupt Russische media zijn. Het stuurde 21 kranten en tijdschriften een persbericht over plannen voor een fictief warenhuis 'Svetofor' (Stoplicht); vijf verdiepingen elektronica op een toplocatie in Moskou.

Dertien kranten hapten toe. Ze verwezen Promaco door naar de afdeling advertenties, waarna de onderhandelingen begonnen. Argoementi i Fakti, de populairste krant van Rusland, schreef voor een luttele 1.500 gulden een gloedvol betoog over warenhuis Svetofor. Politika, een onderdeel van staatskrant Rossiiskaja Gazeta, vroeg meer: 6.000 gulden voor een diepzinnige analyse. Enkele van de bladen plaatsten wel een kadertje bij het stuk, maar weinig lezers zullen hebben beseft dat het een advertentie betrof. Gisteren prestenteerde Promaco de resultaten op een persconferentie die in een totale chaos ontaarde. "U moet zich schamen", brulde een rood aanlopende journalist van een van de betrapte kranten. Pr-medewerkers en journalisten riepen onder donderend applaus op tot vervolging van Promaco wegens omkoping. , ,Wij verstuurden alleen een persbericht, het initiatief kwam van u", antwoordde Promaco-voorman Kiril Smirnov. Veel kranten draaien verlies, maar worden overeind gehouden door bedrijven, gouverneurs of 'oligarchen', die de kranten inzetten voor eigenbelang. Geen zakenimperium in Rusland is compleet zonder mediapoot.

De grote kranten zwichtten weliswaar voor het geld, maar een lichtpuntje is dat de Russische kwaliteitspers niet meedeed. De tijdschriften Dengi, Expert, Kompanii Itagi en Vedemosti wilden pas na eigen onderzoek over het warenhuis publiceren. De kranten Segodnia, Izvestia en Kommersant bleken alleen bereid een advertentie te plaatsen. Maar, zullen de cynici zeggen, die krijgen kennelijk genoeg geld van hun broodheren - het bedrijf LUKoil en de oligarchen Goesinski en Berezovski.

NRC Webpagina's
27 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad