U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
ABN Amro

De pijnlijke ambities van ABN Amro


Bestuursvoorzitter R. Groenink is bezig met een ambitieuze facelift van ABN Amro. Niet iedereen binnen de bank zal het eens zijn met zijn definitie van schoonheid.

Door onze redacteur MAARTEN SCHINKEL

AMSTERDAM, 22 FEBR. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. En mooi wil de vorig jaar aangetreden bestuursvoorzitter R. Groenink ABN Amro de eerstvolgende vier jaar maken. De nettowinst moet, zo formuleerde hij vorig jaar augustus, jaarlijks met 17 procent omhoog. Het rendement op het geïnvesteerd vermogen dient op 25 procent te liggen. Zo moet, als de omstandigheden op de beurzen niet al te veel uit de hand lopen, een investering in een aandeel ABN Amro in de vier jaar tot en met 2004 een rendement van 100 procent op gaan leveren. En ABN Amro komt daarbij in de top vijf van een groep van twintig banken die het ziet als haar grootste concurrenten, de peer group. ABN Amro is inmiddels herschikt in een viertal strategische 'business units': bankieren voor grote bedrijven en handel op de financiële markten, bankdiensten voor zakelijke en particuliere klanten, vermogensbeheer en als laatste het leasebedrijf.

Niet iedereen bij ABN Amro zal Groeninks definitie van schoonheid delen. In het kader van het verbeteren van de prestaties, samengevat in het actieprogramma Focus 2005, moesten al 2.500 arbeidsplaatsen verdwijnen bij het Nederlandse bankbedrijf. De operatie wordt, zo bleek vanmorgen, verhevigd uitgevoerd. Geen 2.500, maar 6.250 arbeidsplaatsen gaan er weg, en outplacement - lees: ontslagen - wordt niet uit de weg gegaan, zo zei Groenink vanmorgen bij de presentatie van de resultaten van de bank over het afgelopen jaar.

Bovenop die 6.250 banen komt nog een verlies aan 2000 arbeidsplaatsen bij de afdelingen die zich bezighouden met het afwikkelen van transacties op de financiële markten, en het beheer van de geldstromen binnen de bank. Daarvan gaan er ruim 700 verloren in Nederland. En er verdwijnen nog eens 100 banen bij de afdeling internationale betalingstransacties.

Met name de reorganisatie in het binnenlandse bankbedrijf komt hard aan. Van de 830 kantoren die ABN Amro nu nog heeft, wordt het aantal teruggebracht tot 550 'bankshops'. Voor complexere zaken en adviezen kunnen de klanten straks terecht bij 80 advieskantoren en er zijn vijf specifieke kantoren voor het grootbedrijf die de toegangspoort zijn voor het internationale netwerk van ABN Amro. De operatie, waarvoor 200 miljoen euro als voorziening is uitgetrokken, moet de operationele winst met 15 procent verhogen.

De voorziening is onderdeel van een veel grotere herstructureringsvoorziening, die de resultaten van ABN Amro over vorig jaar drukte. De nettowinst daalde met 2,8 procent tot 2,5 miljard euro. Zonder de herstructureringslast kwam er een winststijging van 20,5 procent uit de bus, tot 3,1 miljard euro. Groenink meldde vanmorgen dan ook dat de lange-termijndoelen die de bank zich heeft gesteld, over 2000 zijn gehaald: een winststijging van 20 procent, en een rendement op vermogen van 26,5 procent.

Ondanks het goede jaar 2000 zijn er schaduwzijden aan de resultaten van ABN Amro. Groenink weigerde vanmorgen zich in kwantitatieve termen uit te laten over de resultaten van 2001, en verwees naar de onzekere situatie op de financiële markten en de internationale economie. Dat kostte de aandelenkoers vanmorgen 5,3 procent. De efficiency ratio, de verhouding tussen de kosten en baten van de bank, verslechterde vorig jaar van 68,3 procent tot 71,5 procent. Met name personeelskosten waren daar de oorzaak van, en daarvan vooral de salarissen en bonussen van de paradepaardjes die werken bij investment banking (het zakenbankieren) en de handel op de financiële markten. Dat wordt nog erger: ABN Amro nam vorige maand de Amerikaanse activiteiten over van ING's zakenbank ING Barings voor 660 miljoen gulden. En, opmerkelijk, ABN Amro zei nog eens ruim 200 miljoen gulden uit te trekken om belangrijke werknemers van dat bedrijf aan zich te binden.

Deze extra uitgaven, die samenvallen met de toch al opgelopen salarissen en bonussen voor het personeel in het algemeen, vereisen dat de resultaten van de zakelijk bankpoot dit jaar wel heel erg goed moeten zijn om de winstcriteria te behalen. Ook wordt het interessant hoe het bestuur van ABN Amro dergelijke uitgaven verkoopt aan de duizenden andere medewerkers die met ingang van vandaag zijn bestempeld als overtollig.

NRC Webpagina's
22 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad