F I L M V O O R A F :
Nimmer een tweede kans
KESTER FRERIKS
F. Scott Fitzgerald was de grote
schrijver van de befaamde 'roaring twenties' in de Amerikaanse
literatuur. Hij wilde niets anders uitbeelden dan het geluk van jonge
mensen die op zomeravonden in lome auto's door het golvende landschap
rijden. Hij woonde in St. Paul, de zusterstad van Minneapolis ten
noordwesten van Chicago. Zijn huis staat er nog, aan Summit Avenue. Ik
heb het ooit bezocht. Het is een huis met een wat sinistere uitstraling.
Dat kan ook de interpretatie zijn: hier dronk hij zich, in het even
betwiste als geliefde gezelschap van zijn vrouw Zelda, dood.
Scott Fitzgeralds boeken lenen zich goed voor verfilming. Regisseur Elia
Kazan deed het met Fitzgeralds boek The Last Tycoon met een jonge
Robert de Niro in de hoofdrol. Het script is van Harold Pinter. De meer
dan twee uur durende film is misschien wel de mooiste uitbeelding die ik
ken van de beroemde uitspraak van Scott Fitzgerald: "There are no second
choices in American lives." Met andere woorden: elke keuze die je neemt
is de enig juiste keuze, hoe dan ook.
In The Last Tycoon heeft De Niro een fraai uitgedachte dubbelrol.
Net zoals Fellini zijn eigen filmstad heeft, zo heeft De Niro als
filmregisseur zijn eigen studio's waar hij kan manipuleren met de
werkelijkheid in de kunst die film heet. Aardbevingen zijn helemaal niet
schokkend: je rammelt wat met de camera of, als de mensen zich binnen in
een huis bevinden, dan schud je met het huis, en kijk: daar krijgt de
aardbeving dramatische betekenis.
De openingsscène van The Last Tycoon is een omhelzing. Man
kust vrouw. Onmiskenbaar is de tijd de jaren twintig, begin dertig.
Amerika. Californië. Geluk. Zon. De kijker gaat erin mee. Dan volgt
er een keiharde cut. De scène is niet goed, hij moet over.
De man die deze beslissing neemt is filmmagnaat Monroe Stahr alias
Robert de Niro. Dezelfde scène nog eens. Deze inkijk in 'the
making of' geeft een fascinerend beeld van hoe films ontstaan.
In een andere scène gebeurt precies het omgekeerde. Niet de
regisseur maar de actrice zegt dat de liefdesscène van haar,
waarin ook nog op de achtergrond een moord gebeurde, 'waardeloos' was.
Zij wil het overdoen. De regisseur wordt woedend. Zoals het is, is het
goed, oordeelt hij.
Scott Fitzgerald is een van de eerste Amerikaanse auteurs die de film en
zijn mogelijkheden heeft ontdekt. Sterker: zijn romans lijken nauwelijks
verholen knipogen naar Hollywood. In de verfilming van The Last
Tycoon is met de tragiek van dit lonken rekening gehouden. Het toont
een ambitieuze regisseur die het verschil tussen de fictie van de film
en de werkelijkheid daarbuiten niet meer kan maken.
De Niro raakt, via een jong meisje dat hem verleid, verstrikt in
gevaarlijke verwikkelingen. Hij gaat zijn ondergang tegemoet. Afgezien
van de schitterende uitbeelding van De Niro's Werdegang, biedt de
film ook een fraai tijdsbeeld. Ja, zo waren die jaren.
The last tycoon (Elia Kazan, 1976, VS), morgen, SBS6, 13.15-
15.20u.