|
|
|
NIEUWSSELECTIE Stop de veiling! Ministerie van Verkeer en Waterstaat
|
Onrust in de ether
DE TWEEDE KAMER stemde vorig jaar in met veiling. Maar de afgelopen week gingen PvdA en D66 opeens door de pomp, naadloos gevolgd door de VVD. Aanleiding voor een open conflict met de eigen staatssecretarissen was het bezwaar van de gevestigde commerciële zenders onder aanvoering van 538 met op de achtergrond marktleider Sky Radio dat ze bij een herverkaveling de opgebouwde goodwill kwijt zijn. De voornaamste argumenten over dit bezwaar zijn vorig jaar in de Kamer al gewisseld. Wat het verschil uitmaakt is een consumentenprotest dat de commerciëlen op de valreep ontketenden. Hoe sterk is de slogan "geen onrust in de ether" van de nieuwe PvdA- woordvoerder Wagenaar? Dat er voor de commerciële frequenties geld op tafel moet komen is onomstreden. Een objectieve maatstaf is echter moeilijk te stellen, zowel wat betreft de voorwaarden voor de stations als de concrete prijs, met alle risico van eindeloos gepalaver en nieuwe rechtszaken van dien. Veiling is een neutraal instrument en minimaliseert in beginsel overheidsbemoeienis met de bedrijfsvoering van gegadigden - principieel een niet onbelangrijk argument. Een valkuil apart is de toetreding van nieuwe aanbieders. Staatssecretaris De Vries (Verkeer en Waterstaat) vreest met reden dat zij de gevraagde bevoordeling van de gevestigde stations voor de rechter "niet droog houdt". Aan de andere kant is de hang naar vertrouwde kanalen voor luisteraars en stations niet vreemd of onredelijk.
ER IS EEN uitweg denkbaar: een anonieme veiling waarbij de goodwillproblematiek met gesloten beurzen wordt verrekend tussen bieders en winners. Ook deze weg heeft juridische risico's wegens het gebod van transparant overheidshandelen. Toch lijkt dat in Duitsland en Oostenrijk geen bezwaar te zijn geweest. Het is niet geheel duidelijk waarom het kabinet deze variant vrij snel van tafel heeft geveegd. De hele onoverzichtelijke episode heeft politiek gesproken nog een eigen staartje. De manifestatie van de commerciële stations ging nu nog om eigenbelang. Maar waarom zouden zij hun luisteraars niet voor andere doeleinden op de been brengen? Leefbaar Nederland bijvoorbeeld, met de Nederpop-icoon Henk Westbroek. Ook de publieke omroep kent zijn politieke bindingen. Maar die zijn vertrouwd.
|
NRC Webpagina's 22 FEBRUARI 2001
|
Bovenkant pagina |
|