U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Televisie trekt weer meer adverteerders

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 22 FEBR. Vooral de enorme aantallen tv-spotjes voor mobiele telefonie van telecombedrijven als KPN en Libertel, internetaanbieders als World Online en internetwinkels als Letsbuyit hebben afgelopen jaar de reclamebestedingen op televisie met 14 procent omhoog gestuwd tot 1,6 miljard gulden. Dat heeft brancheorganisatie SPOT vanmiddag bekend gemaakt. In SPOT zijn niet alleen de grote drie (publieke omroep, RTL en SBS) vertegenwoordigd, maar ook kleinere zenders als Discovery.

Ook de vele extra programma's rond het EK voetbal en de Olympische Spelen droegen afgelopen jaar bij aan een recorduitgave aan tv-reclame. In tien jaar tijd is het bedrag meer dan verdubbeld van 600 miljoen gulden in 1990 tot 1,6 miljard in 2000. Hoewel een aantal grote mediaconcerns heeft gewaarschuwd voor tegenvallende reclame-inkomsten in de komende maanden, rekent SPOT voor de Nederlandse televisie dit jaar op een groei van 5 tot 10 procent. De groei is steeds hoger in de even jaren (met grote sportevenementen) dan in de oneven jaren.

In Nederland kan de televisie nog terrein winnen op andere advertentiemedia. Hier wordt 37 procent van al het reclamegeld aan tv besteed tegen 43 procent in Duitsland en zelfs 46 procent in Engeland. De hoeveelheid kijktijd per dag is de afgelopen jaren licht gestegen. Nederlanders kijken gemiddeld 111 minuten per avond naar televisie, in 1990 was dat 105 minuten.

NRC Webpagina's
22 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad