Televisie trekt weer meer adverteerders
Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 22 FEBR. Vooral de
enorme aantallen tv-spotjes voor mobiele telefonie van telecombedrijven
als KPN en Libertel, internetaanbieders als World Online en
internetwinkels als Letsbuyit hebben afgelopen jaar de
reclamebestedingen op televisie met 14 procent omhoog gestuwd tot 1,6
miljard gulden. Dat heeft brancheorganisatie SPOT vanmiddag bekend
gemaakt. In SPOT zijn niet alleen de grote drie (publieke omroep, RTL en
SBS) vertegenwoordigd, maar ook kleinere zenders als Discovery.
Ook de vele extra programma's rond het EK voetbal en de Olympische
Spelen droegen afgelopen jaar bij aan een recorduitgave aan tv-reclame.
In tien jaar tijd is het bedrag meer dan verdubbeld van 600 miljoen
gulden in 1990 tot 1,6 miljard in 2000. Hoewel een aantal grote
mediaconcerns heeft gewaarschuwd voor tegenvallende reclame-inkomsten in
de komende maanden, rekent SPOT voor de Nederlandse televisie dit jaar
op een groei van 5 tot 10 procent. De groei is steeds hoger in de even
jaren (met grote sportevenementen) dan in de oneven jaren.
In Nederland kan de televisie nog terrein winnen op andere
advertentiemedia. Hier wordt 37 procent van al het reclamegeld aan tv
besteed tegen 43 procent in Duitsland en zelfs 46 procent in Engeland.
De hoeveelheid kijktijd per dag is de afgelopen jaren licht gestegen.
Nederlanders kijken gemiddeld 111 minuten per avond naar televisie, in
1990 was dat 105 minuten.