NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Viagra, Viagenol
Maarten Huygen
Naast Coca-Cola bestaat Pepsi en
naast Viagra is er Viagenol. Ik zag er gisteren een televisiereclame
voor: een man drukt zich eerst met twee armen op, dan met
één en vervolgens gaat hij zonder armen op en neer.
"Viagenol: stimuleert seksuele activiteit."
Dit sterke verhaal op de Argentijnse televisie werd gisteren op Net5 herhaald voor
G.J.Dröge doet boodschappen. De Viagenol is op zondagavond
een flitsend alternatief voor Wim de Bie als Willem van Oranje in de
trage, martelende Eindstrijd van De Bie. De Boodschappen
zijn hilarisch. Onder het reclamefilmpje wordt het land van oorsprong en
de producent vermeld. De als ironisch bedoelde inleidingen van Gert-Jan
Dröge zijn nauwelijks nodig, want goede televisiereclames spreken
nu eenmaal voor zichzelf. Uit de hele wereld verzameld creatief vernuft.
Er zijn wel grote nationale verschillen. Viagenol zie ik hier niet gauw
doorbreken. De Nederlandse man stinkt er niet in maar blijft nuchter
rekenen, zelfs in staat van erotische opwinding. Een tweede Argentijnse
reclame toont een vrouw, Mariana, die met haar vriend een afspraakje
heeft op een terras. "Ik was het blondje uit je dromen", zegt ze tegen
hem maar ze heeft donkere haren. "Met prachtige hemelsblauwe ogen die
eigenlijk bruin zijn", vervolgt ze en ze doet haar blauwe contactlenzen
uit. "En mooier dan Cindy Crawford", en ze trekt de kussentjes uit haar
bh. "Weet je zeker dat je met me verder wilt?" De man kijkt haar eerst
verbluft aan en rukt dan zijn pruik af: "Dit is ook niet echt", zegt hij
en gearmd lopen ze het terras af, waarbij zij haar hoge hakken uittrekt.
"Herba, de natuurlijke drank", staat eronder. Uit deze humor kan ik
begrijpen dat Argentinië niet bezig is met het verleden van
Zorreguieta, nu in de gedaante van brave burgerman. Driedubbele bodem in
één minuut had de reclame van een man die lachend omkijkt
naar het wiegende achterste van een vrouw, wat in ons koele puriteinse
klimaat weinig voorkomt. Dan gaat hij naar de wc maar zijn haarstukje en
zijn kunstgebit vallen in de pot. Hij raakt in paniek, maar geen nood.
Er is een krachtige wc-reiniger. Die giet hij in de pot, het bruist.
Tevreden haalt hij zijn gebit eruit en hij duwt het terug in zijn mond.
Alle bacteriën weg. De pruik is dankzij de wc-reiniger korter en
minder piekerig. Als hij naar buiten komt, krijgt hij op zijn mond een
zwoele kus van de vrouw die hij eerst zo goed bekeken had. Het is geen
stereotiepe seksistische reclame, als je beseft dat de meeste
reclamemakers ervan uitgaan dat wc-reinigers door vrouwen worden
gekocht. Hier werd de man via een omweg over de streep getrokken. WC-
reiniger als krachtig sekssymbool. Het bruist niet meer bij de VPRO-
sciencefictionserie Leven en dood van Quidam Quidam, die zo
grappig en veelbelovend was begonnen. Bij aflevering 4 over de laatste
dagen van een ter dood veroordeelde jongen in 2020 ben ik het spoor
bijster. Allerlei vondsten lopen door elkaar, de ene
onwaarschijnlijkheid na de andere, alleen goede versus slechte
karakters en niets daartussenin. De makers schamen zich er kennelijk
zelf voor, want de aftiteling gaat te snel om te lezen. Ik denk dat
Michiel Romeyn van het satirische Jiskefet zijn eigen VPRO
toesprak, toen hij vrijdagavond middenin het programma de studio van
B&W binnenviel en een van de gasten begon uit te schelden. Die
sprakeloos geworden gast, ontwerper T. Widdershoven, had vlak bij het
huis van Romeyn in Amsterdam een knaloranje gebouw neergezet. "Je zegt
dat je mij over de drempel wil trekken", schreeuwde Romeyn hem toe. "Ik
moet mijn visie bijstellen, ik moet mijn smaak bijstellen. Je bent een
lul! Een pedante jongen die coûte que coûte zijn recht wil.
Een proleet die vindt dat hij smaak heeft en verder nergens iets mee
heeft te maken." Dat was een rake typering van het afmattende
vernieuwingsstalinisme bij Romeyns VPRO zelf. Praat eens met de kijker
en neem een Viagenolletje.
|
NRC Webpagina's
19 FEBRUARI 2001
|