U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Hilversum volgens Den Haag


Femke Halsema (34) is sinds 1998 mediaspecialist voor GroenLinks.

Waarom de portefeuille media? "Ik wilde graag een portefeuille rond de informatiesamenleving, waar de media natuurlijk onder vallen. Ik had het gevoel dat de grote maatschappelijke en economische ontwikkelingen zich daaromheen zouden concentreren."

Is het geworden wat u ervan verwacht had? "Ik vind het een erg leuke, maar ook lastige portefeuille. De mediawereld is een zeer gelaagde wereld, met veel interne conflicten. Na tweeënhalf jaar begrijp ik er iets meer van, maar ik beschouw mijzelf geenszins als een specialist."

Wat is de grote kracht en zwakte van het huidige mediabestel? "De zwakte van ons mediabestel is tevens zijn kracht. Nederland kent een kwalitatief hoogwaardig omroepbestel met een lange journalistieke en artistieke traditie. Maar die traditie verhindert dat het bestel ook in de toekomst sterk blijft; de omroepbonzen zijn vooral bezig met hun eigen profilering en niet met het totaalbelang van Nederland 1,2 en 3."

Stel dat de minister extra geld uittrekt voor de publieke omroep. Waaraan moet dat worden besteed? "Aan de internetactiviteiten van omroepen; die mogen wat mijn partij betreft sterk worden uitgebreid. En verder heeft het documentaireklimaat een stevige impuls nodig. Nederlandse documentairemakers hebben een prima reputatie, maar op televisie zie ik daar te weinig van terug. Dat geldt trouwens ook voor ons minder toegankelijke cultuurgoed. Dat wordt wel uitgezonden, maar vaak te laat op de avond, voor een te klein publiek."

Wat zijn de belangrijkste kwesties voor de resterende kabinetsperiode? "Het verlagen van de ledenaantallen van omroepverenigingen. Door de huidige ledeneis van 300.000 zijn omroepverenigingen genoodzaakt een deel van hun zendtijd te gebruiken om reclame voor zichzelf te maken. Een slechte zaak. En verder vind ik dat we opnieuw de discussie moeten aangaan over sport op televisie - zowel de dominantie van sport, als de vercommercialisering. Beide vormen een gevaar voor de publieke omroep."

Wat mist u op de Nederlandse televisie? "Een politiek programma met kritische analyses. Dus niet Den Haag Vandaag of Buitenhof, waarin politici aan het woord komen, maar een programma waarin politieke onderwerpen worden belicht. Waarin een kijkje achter de schermen van het politieke bedrijf wordt genomen."

(Tekst Danielle Pinedo)

NRC Webpagina's
19 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad