U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Machtige morrende luisteraars


Een meerderheid in de Kamer dwarsboomt de veiling van FM-frequenties voor commerciële omroepen. Een spoeddebat moet volgende week uitkomst bieden. Intussen is het feest in de ether.

Door onze redacteur MICHEL KERRES

DEN HAAG, 16 FEBR. Stralend liep Martin Banga gistermiddag in het Kamergebouw langs de kantoren van D66. "Het is voor elkaar!", zei de lobbyist van de commerciële radiozenders enthousiast en hield halt voor de deur van de mediaspecialist van de Democraten, Bert Bakker. Banga heeft voor elkaar dat er serieus wordt getwijfeld aan de door hem zo verafschuwde veiling van radiofrequenties. Het is voor elkaar dankzij Bakker. En dankzij PvdA'er Marja Wagenaar.

Bakker en Wagenaar bezorgden Banga het eerste grote succes in zijn maandenlange veldtocht tegen de veiling van FM-frequenties. De rechter, de ambtenaren van Verkeer en Waterstaat, hun staatssecretaris Monique de Vries, het voltallige kabinet, inclusief de premier: geen van allen hadden ze naar zijn grieven geluisterd. Ook al legde Banga nog zo vaak uit dat het unfair was om frequentie op een veiling terug te kopen die je zelf tot iets hebt gemaakt, waar je voor veel geld naamsbekendheid aan hebt gegeven, waar je een bedrijf omheen hebt gebouwd. Ook Bakker en Wagenaar waren niet onmiddellijk overtuigd.

Daarin kwam in de afgelopen weken verandering toen het volk zich meldde bij haar vertegenwoordigers. Brieven, telefoontjes en emails van verontruste luisteraars zetten de argumenten van de lobby kracht bij en alarmeerden de parlementariërs Voor de consument zou de veiling wel eens ongelukkig kunnen uitpakken. Geliefde zenders zouden van hun vaste stek verdrongen kunnen worden als de radiomakers er op de veiling niet in zouden slagen om de frequenties te bemachtigen die ze nu gebruiken. Erger nog: de veiling zou wel eens zo duur kunnen worden dat kleinere commerciële zenders onderuit zouden gaan. Bakker: "Er waren al steekhoudende argumenten tegen de veiling. Maar de onrust onder het publiek was het laatste zetje." Onrust onder een electoraal smaldeel van 12 miljoen luisteraars? Miljoenen potentiële kiezers? Geen aantrekkelijk vooruitzicht.

"Radio is muziek, is emotie, dat gaat mensen direct aan", zegt Bakker. "Luisteraars begrijpen niet waarom je daar in Den Haag mee gaat knoeien." Wagenaar: "De nadruk ligt bij mij heel sterk op de consument." En wat wil de consument? Geen sores. Zijn vaste station op de vaste plek. Wagenaar: "Aan marktwerking en nieuwe toetreders heeft hij niets."

Maar hoe wíst de consument dat zijn radiozenders bedreigd werden? Dankzij Banga en de zijnen, uiteraard. Banga, voorzitter van de Vereniging Commerciële Radio (VCR) en lid van de directie van Sky Radio, is een lobbyist met een rijk gesorteerd wapenarsenaal. Banga huurde advocaten in en kocht paginagrote advertenties in de landelijke dagbladen. Dat kunnen alle lobbyisten. Maar Banga kon zijn boodschap bovendien uitzenden op uiterst populaire zenders als Sky Radio. En Banga had een bekende Nederlander als medestander. DJ Erik de Zwart van Radio 538 - enthousiast, vlot, mediatraining overbodig - werd het gezicht van de actie.

De VCR opende ook een website: www.stopdeveiling.nl. Ongeveer 200.000 reacties zouden daarop geregistreerd zijn. Bakker: "Die wilden ze ons sturen. Dat werd wat veel. Toen hebben ze een selectie gestuurd van 60. Allemaal negatief, natuurlijk. Zo zou ik dat ook doen." Op de site kregen Haagse bestuurders onder uit de zak: 'Den Haag U'R SO SICK' heette het er. De lobby van de VCR was "agressief", zegt Wagenaar, "ik houd daar niet zo van". Maar, onderstreept ze, er kwamen ook brieven van kiezers, telefoontjes van PvdA-wethouders. Nee, oordeelde Wagenaar, publieksvriendelijk is dat kabinetsplan niet. Hoe het nu verder moet met de indeling van de FM en AM band is met de actie van Bakker en Wagenaar onduidelijk. Het kabinet houdt vast aan het voornemen om deze zomer te veilen. Maar in de Kamer is daar geen meerderheid voor. Het CDA was altijd tegen een veiling en VVD-fractiespecialist Atzo Nicolaï zit op de wip: "We hebben nog geen besluit genomen", zegt hij. Maar ook: "De bezwaren van luisteraars zijn belangrijk. Het is ook een kwestie van pragmatiek." De zenders gaan er vanuit dat ze de strijd al hebben gewonnen. "Democratie werkt", was de boodschap van de commerciëlen gisteren, "en dat is een mooie overwinning."

NRC Webpagina's
16 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad