U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Fansite Becker

Duitsers maken zich zorgen over het afbrokkelende imago van hun tennisidool

De BV Boris Becker


Duitse media beweren dat tennisidool Boris Becker (dure echtscheiding, buitenechtelijke dochter) bezig is zijn geld er in recordtijd doorheen te jagen. Managers in de sportwereld zeggen dat het wel meevalt. Maar staat het 'product Becker' nog wel voor oprechtheid en soliditeit? Zo succesvol als Boris op de tennisbaan was, als baas van de BV Becker lukt hem dat nog niet.

Door Michèle de Waard

Boris Becker en kijkt vol verwach ting naar het beeldscherm van zijn computer. "Ben ik er al in of niet?", vraagt hij. Beckers eerste reclamespot voor het internetbedrijf AOL is in Duitsland al enige tijd een doorslaand succes ('Ich bin drin') nog voordat er ook maar iets bekend was over zijn scheiding, een Russische mannequin, Blitzsex in het washok van een Londens hotel en de kleine Anna van wie hij de vader blijkt te zijn.

Is Boris een zakenman of een playboy, vraagt het weekblad Focus zich af. De vroegere tennisgod met zeeblauwe ogen en rossig haar is een absolute cultfiguur. Een 'duits idool' en de 'meest prominente sportman'.

Maar de afgelopen weken heeft de reputatie van Boris (Bumm Bumm Becker) krasjes opgelopen. Het plotselinge einde van zijn 'sprookjeshuwelijk' met Barbara (Babs), een onverkwikkelijke scheidingsoorlog, de onechtelijke baby die ontstaan is in dezelfde periode waarin Babs zwaar zwanger was van hun tweede zoon en de nieuwe romance met het goedkope rap-zangeresje Sabrina Setlur dat alles was voor de Duitsers een schok. Het leek net het werkelijke leven.

Jarenlang golden Boris en Babs als het droompaar van de natie. Ze waren multiculti (Boris is wit, Babs zwart) en leken de wereld van glamour, geld en internet moeiteloos met hun twee kinderen te kunnen combineren. Nu bleek Boris Babs telkens weer te hebben bedrogen, zeggen veel vrouwen voor wie de Macho van zijn Olympus is gevallen. Demonstratief werd Babs Becker dezer dagen uitgenodigd voor het grote Berlijnse filmfestival, de Berlinale, om prijzen uit te delen. "Uit solidariteit met Babs", zei een van de organisatrices, omdat ze zo lelijk aan de dijk is gezet.

Daar denken mannen anders over. Barbara was er toch uitsluitend op uit Boris kaal te plukken, luidt hun antwoord. Dat wilde Babs van meet af aan en de heren wijzen op de talrijke miljoenen die Boris nu van de rechter moet betalen. Want aan zijn avonturen hangt een fors prijskaartje.

De scheiding met Barbara kost de sportheld naar verluidt dertig miljoen mark. Voor het onderhoud van Anna zou hij de mannequin Angela Ermakova tien miljoen moeten betalen. Nu blijkt ook de fiscus uit München nog een appeltje met Becker te willen schillen, waardoor een naheffing van 25 tot 50 miljoen mark dreigt.

Kan de BV Becker dat trekken? Hoe veel geld heeft Boris nog, vragen de Duitsers zich af. Twee jaar na zijn afscheid als tennisprof begint het vermogen van de 33-jarige gestaag af te brokkelen.

Tot nog toe hoefde de tennisheld zich over zijn financiën weinig zorgen te maken. Sinds hij het centercourt van Wimbledon vaarwel zei, begon Becker met een nieuwe carrière als ondernemer. "Ik ben en blijf een speler", zei Becker tegen Der Spiegel. "Ik heb helaas vaak te weinig angst en neem graag risico's." Eigenschappen die in de ondernemerswereld van verlies en winst goed van pas komen. Als iemand weet wat verliezen is, dan is het Becker, drievoudig Wimbledonkampioen. Hij weet wat het is te verliezen, terwijl miljoenen mensen toekijken. Beslissend is weer op te staan, zegt de topsporter uit ervaring.

In zijn jonge tennisjaren had Becker er nog even over gedacht taxichauffeur in New York te worden. Nu heeft hij zijn doelen iets hoger gesteld. "Mijn matchball is tegenwoordig het ondertekenen van een contract", merkte Becker onlangs op. Net als op de tennisbaan gaat de ondernemer Boris Becker zelfbewust en offensief te werk. Zijn product? Het merk BB. Of het nu de Formule-1-races zijn in Hockenheim, de bus met het Duitse voetbalelftal, een staatsdiner met de Franse president Chirac en bondskanselier Gerhard Schröder Boris laat zijn gezicht zien en incasseert ("Ik krijg dagelijks vijf uitnodigingen en neem elke twintigste invitatie aan").

In Duitsland, Amerika en Azië is Boris Becker een bekende naam, bijna net zo bekend als Coca-Cola of Mercedes-Benz, zegt hij over zichzelf. Becker is niet alleen een idool omdat hij een succesvolle tennisspeler is, vooral ook door de manier waarop hij de top heeft bereikt. Staat Mercedes voor technologie, veiligheid en lifestyle, ook het merk BB symboliseert een levensgevoel, een boodschap: connecties, oprechtheid, soliditeit, hard werken. Becker wil niet de eendagsvlieg van de New Economy-man zijn, die snel een paar miljoen aan de beurs verdient en weer verdwenen is.

Omdat Becker alleen in Becker handelt, heeft hij zijn naam meteen bij het Duitse octrooibureau laten beschermen als merk met liefst zeven variaties. Wie weet wil hij ooit zijn naam verbinden aan hotels, bars, verzekeringen en financiën. Maar dat is toekomstmuziek.

Voorlopig draait het bij Becker om auto's en reclame. Als tennisprof was Becker al dealer voor Mercedes en beschikte hij over drie vestigingen in het Oost-Duitse Meckelenburg-Voorpommeren een investering van zo'n 33 miljoen mark. Daarnaast bezit hij twee marketingbureaus: Boris Becker Marketing (BBM) en Boris Becker Sportmarketing (BBI) in het Zwitserse Pfffikon. Recent heeft hij een 50 procents-belang in Völkl Tennis genomen, onderdeel van de skifabriek die de vleugels uitslaat. Afgelopen zomer werd Becker actief in Sportgate een bedrijf dat op internet sport wil aanbieden.

Becker gaat vooral prat op zijn contacten ("Binnen 48 uur krijg ik elke topman te spreken."). Hij hoort tenslotte tot het netwerk van wereldsterren en gaat met Jürgen Schrempp, de baas van DaimlerChrysler en AOL-voorzitter Steve Case net zo om als met popzanger Michael Jackson of filmster Jack Nicholson. Dat noemt Becker de 'alliantie van sterren'. Zodra Boris een van hen de hand schudt bij de verlening van een Oscar, bij de introductie van de nieuwste sportwagen of tijdens een galadiner rinkelt de kassa van zijn kleine imperium.

Toen Becker vorige zomer zijn Sportgate bekend wilde maken en het dotcom-bedrijf - samen met zakelijk leider Helmut Thoma (ex-voorzitter van RTL), internetondernemer Paulus Neef van Pixelpark en de voorzitter van de Duitse Sportbond - bij de Brandenburger Tor presenteerde, draafden meer dan honderd journalisten op, veertig fotografen en zeventien camera's. Niet omdat het concept van het bedrijf zo overtuigend klonk, maar omdat Becker er een vinger in had.

Ook als ex-tennisprof blijft hij de lieveling van de sponsors. Alleen al met contracten voor internetbedrijf AOL, Mercedes en het tv-station RTL sleept Becker jaarlijks zes miljoen mark in de wacht. Veel laat Becker zelf niet los over zijn zaken, maar "ik verdien tegenwoordig veel meer dan vroeger als proftennisser", bekende hij Duitse journalisten.

Om zijn zaken te herstructureren en te professionaliseren nam Becker eind vorig jaar de jurist en manager Nickolaus Becker uit München in de arm. Zo succesvol als Becker op de tennisbaan was, als ondernemer lukt hem dat nog niet.

Het voordeel van Boris is dat hij beroemd is en de juiste mensen kent, oordelen internationale sportmarketingbureaus, maar hij kan niet organiseren. Enkele van Beckers medewerkers zouden derde- tot vijfderangs zijn. De omzet die gemaakt wordt is matig. Zo is bij Boris Becker Marketing een handjevol medewerkers actief, die jaarlijks 450.000 mark omzetten. Het bureau Lübmedia daarentegen in München haalt met nauwelijks tien medewerkers een jaaromzet van 1,4 miljoen mark.

Hoe moeilijk het kan zijn in het ge wone beroepsleven iets van de grond te krijgen, merkte Becker ook met zijn tweede marketingbureau BBI, dat slechts drie werknemers telt. Het lukte hem tot nog toe slechts één noemenswaardig contract af te sluiten en wel met de voetbalprof Andrej Sjevtsjenko, spits van AC Milan en afkomstig van Dynamo Kiev. De Oekraïener moest een prestige-object zijn. Maar aanvankelijk lukte het niet eens met Sjevtsjenko een reclame voor schoenen los te krijgen. 'Als dat al niets wordt, doet hij er beter aan bloemen te verkopen', sneerde de concurrentie.

Snel leerde Becker dat er alleen geld te verdienen valt als Becker in beeld is. Dus deed de sportster de marketing zelf. Dan weer poseerde Boris met Sjevtsjenko in de boulevardpers voor de dom in Milaan, dan weer sleepte hij de voetballer mee naar een presentatie van een horlogesponsor. Uiteindelijk boekten ze succes en wist Becker een reclamecontract van vier miljoen mark in de wacht te slepen bij de computerfirma Home Jumper. Beter gaat het met de auto's in Meckelenburg- Voorpommeren.

Nu de dames Boris het nodige geld gaan kosten en ook de belastingdienst op het vroegere tennisidool jaagt (in de jaren tachtig verhuisde hij naar Monte Carlo maar bleek ook nog in Duitsland belastingplichtig) kan voor de ondernemer Becker een beursgang dichterbij komen. Vorig jaar nog noemde hij het ontstaan van de Boris Becker AG toekomstmuziek; hij had zelf immers "genoeg kapitaal". Maar gezien de financiële aderlating van enkele tientallen miljoenen voor Barbara en baby Anna, kan de BV Becker behoefte krijgen aan externe geldschieters. Volgens insiders zou Becker zijn spaargeld moeten aanspreken om de gedupeerde vrouwen hun compensatie te betalen.

Zo heeft het boulevardblad Bild becijferd dat Becker van zijn verdiensten van de afgelopen zeven jaar (168,6 miljoen mark) niets overhoudt. Als de belasting is betaald (90 miljoen), de kosten voor zijn firma's BBM en BBI (10 miljoen), de 15 miljoen voor het belang in Völkl Tennis, de 15 miljoen voor onroerend goed in München, Majorca en Fischer Island, de 20 miljoen voor bodyguards, secretaresse, kindermeisje, kok, pr, reizen en shopping, de 10 miljoen voor baby Anna en de eerste 10 miljoen voor ex-vrouw Babs, resteert nul mark.

Gelukkig leefde de jonge Boris toen hij nog toptennnis speelde op minder grote voet. In de jaren 1984 tot 1993 verdiende hij met toernooien en sponsorgelden bruto 175,8 miljoen mark. Netto hield hij daarvan 100 miljoen over aan spaargeld, dat in aandelen werd gestoken, in onroerend goed en op een spaarrekeningen is gezet. Financiële ingewijden geloven dan ook dat Boris nog lang niet door zijn slappe was heen is.

Intussen houdt het reclamebureau BBM het hart vast over de financiële schade die de scheidings-soap verder kan opleveren. Staat het 'product Becker' nog steeds voor oprechtheid en soliditeit? Met zijn acrobatiek in het washok is Boris een dankbaar doelwit van spot geworden. Toen de komiek Dirk Bach bij de uitreiking van de gouden camera in Berlijn vertelde dat hij onlangs in New York was, en "nee, hij was niet zwanger van Boris Becker", ging er een lachsalvo door de zaal. Managers uit de tenniswereld waarschuwen voor een financieel debacle. Zij hebben al te vaak tennisidolen in zaken met hun hoofd tegen de muur zien lopen.

Alle praatjes deren Boris nauwelijks. Hij voelt zich prima in zijn nieuwe leven met zijn nieuwe vlam Sabrina. "Ik wil geen rol meer spelen", zei hij tegen Der Spiegel. "Ik sta mezelf toe dat ik verander. Net als velen in Duitsland ben ik nu ook gescheiden. Je had Picasso, Mitterrand, Beckenbauer. Nu heb je Becker, samen met miljoenen anderen."

Wetende dat een ondernemer moet innoveren, heeft Boris alweer een nieuw contract afgesloten. Vlees is uit door de BSE-crisis, bio is in. Ditmaal gaat Becker reclame maken voor biologische producten van het bedrijf New Food. Want één ding wil Becker koste wat kost voorkomen: dat hij net als de vroegere Zweedse tennisgod Björn Borg, die bankroet ging, gedwongen seniorentoernooien moet gaan spelen om de rekeningen te kunnen betalen.


Zie ook:

Een Duits multicultureel drama (8 februari 2001)

NRC Webpagina's
15 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad