Commentaar: Niet goed, geld terug
TIJD IS GELD, moet de NS-
directie hebben gedacht. Als we het personeel niet meekrijgen om de
dienstverlening te verbeteren, moeten we de reizigers maar compenseren
voor opgelopen vertragingen.einde hoofdtekst Vandaag was het zover: de vertraagde
reiziger kan aan het loket een formulier halen waarmee hij, na invulling
en het overleggen van het nodige bewijsmateriaal, de restitutie kan
innen.einde hoofdtekst De proef op de som kon onmiddellijk worden genomen, want
vertragingen zijn voor de NS en hun klanten een dagelijks terugkerend
ongemak geworden. De vijftiende februari 2001 was op die regel geen
uitzondering.
Verscheidene kanttekeningen kunnen worden gemaakt. Er is al gewezen op
de fraudegevoeligheid van de maatregel. Reizigers met een voor alle
lijnen geldig abonnement zouden er onbeperkt misbruik van kunnen maken.
De NS zelf wil de kosten van een en ander verhalen op
verantwoordelijken. Niet alle vertragingen zijn een gevolg van slecht
weer, wissel- en seinstoringen, uitgevallen materieel, niet-aanwezig
personeel. Maar vaststellen van aansprakelijkheid kan nog een heel
karwei worden. Een ongeluk zit, zeker in Nederland, doorgaans in een
heel klein hoekje.
DE HOOFDZAAK is natuurlijk dat de Spoorwegen met deze capitulatie
voor het reizigersvolk hun eigen onvermogen toegeven om de
dienstregeling op peil te houden. Hoeveel externe oorzaken er ook mogen
zijn, uiteindelijk is achterstallig onderhoud en bestuurlijke laksheid,
van NS èn over heid, om daarin tijdig verbetering te brengen de
eigenlijke boosdoener. Een railnet en een wagenpark die de intensivering
van de dienstregeling niet aankunnen en een ernstig verstoorde
verhouding tussen leiding en personeel kunnen gemakkelijk worden
aangewezen als de voornaamste oorzaken van de ellende. Tijd wordt
omgezet in geld. Maar de problemen worden er niet mee opgelost.
Zie ook:
NS gaat claims doorberekenen bij vertragingen (14 februari 2001)
Nu bij NS: niet goed, geld terug (14 februari 2001)