|
|
|
NIEUWSSELECTIE Wipneus en Pim BNN: Fragmenten Wipneus en Pim
|
Het mag lullig maar niet te knullig
Wipneus en Pim zien er uit als twee vrolijke kabouters. Pim is de rustige, wat verlegen platendraaiende diskjockey die in interviews naïef onschuldige vragen stelt. Wipneus is de charismatische podiumpersoonlijkheid die het publiek soms opvallend subtiel bespeelt.
Na bijna vijf jaar in het zalencircuit met hun feestelijke jaren 70/80 avond, verschenen ze in december plotseling op de televisie. In de serie Experimenteel van BNN waar de publieke omroep na middernacht nog wat vrijheid toestaat. Vijf weken lang vrolijke en vaak vreselijk amusante televisiefeestjes met gasten als George Baker, Ottawan (van de klassieker D.I.S.C.O.), Noodweer, José Hoebée van Luv, Gerard Joling (met het Barbapapa Lied), de tunes van tv-series, wedstrijdjes uit-de-maat-dansen en vertederende interviews op locatie met oude helden als Q uit de serie Q & Q. Opgenomen in een warm zaaltje vol in discolook uitgedoste twintigers en dertigers. Het feest duurde soms tot lang na enen. Ook in nogal wat huiskamers. De kijkcijfers waren redelijk (gemiddeld 105.000) en de reacties duidelijk. Tussen waardeloos en fantastisch zat weinig ruimte. BNN's hoofdredacteur televisie Maarten van Dijk was tevreden en besloot Wipneus en Pim in Televisieland meteen te herhalen. Ditmaal eerder op de avond en ingekort tot 45 minuten. De herhaling, Van Dijk spreekt van ‘gepromoveerd naar de avond', had een serie met vooral hoogtepunten moeten worden. Helaas is dat volgen Edwin van 't Schip (33) en Mark Kneppers (34) - alias Wipneus (kroontje) en Pim (puntmuts) - niet helemaal gelukt. Het evenwicht tussen het feest in de zaal en de filmpjes op locatie had scherper gekund. En nu gaat de slotaflevering komende maandag ook al niet door (Top of the Pops moet zondag wijken voor het schaatsen en gaat naar de maandagavond). Het ergste vinden dat het innemende en komische interview met Edwin Rutten en de geitebreiers Frank Noya (bas) en Hennie Langeveld (accordeon) - Harry Bannink is dood - uit het legendarische kinderprogramma De film van ome Willem is geschrapt.
Van 't Schip en Kneppers kennen elkaar sinds ze eind jaren tachtig in de bollenstreek samen in een een punkbandje speelden. Ook toen al hadden ze een grote schare trouwe fans. Later gingen ze platen draaien in het clubcircuit, vaak als duo. Sinds 1996 ontwikkelden ze de act waarmee ze nu maandelijks een keer of vijftien optreden. BNN's Maarten van Dijk zag een optreden van Wipneus en Pim toen hij vorig jaar een wintersportreportage maakte voor het uitgaansprogramma Bloed, zweet en tranen. Ja, ze wilden wel iets met televisie gaan doen. En, is tv jullie bevallen? ,,Ja zeker. We vonden het moeilijk, maar het was in de serie Experimenteel dus hebben we gewoon een beetje gekeken hoe en wat. Als we een vervolg gaan maken weten we wat we wel en niet kunnen.'' En dat is? ,,Improviseren, dat kunnen we heel goed. En op tv moet je gewoon jezelf zijn en niet proberen lollig te doen. Ook dat ging ons goed af.'' Werkt het anders dan in een zaal? ,,De camera draait en op dat moment moet het gebeuren. Bij mij (Mark) kwam er een paar keer niets van terecht. Gaandeweg ging het beter. Ook voor mij (Edwin) was het heel erg wennen. Je moet de kijker echt heel direct aankijken, want anders krijgen ze het gevoel dat ze er niet bij horen. We hadden eerst geen idee hoe het overkwam in de huiskamer. ,,Eigenlijk heeft het tv-programma niets te maken met wat we in de zaal doen, al heeft het wel die suggestie. Daar zijn we het meest ontevreden over. Onze manier van omgaan met het publiek kwam niet uit de verf. Het leek vaak nogal lullig en die lulligheid willen we ook wel uitstralen, maar dit was een beetje te knullig. Overdreven. Ik (Mark) heb wel eens een aflevering van Het gevoel van gezien - dat is echt verschrikkelijk - en daar zaten we af en toe dicht tegen aan.'' Elke zaal gaat uit zijn dak bij jullie.
Je zult het leuk hebben! ,,Dat is wel een beetje zo. Zo gaan we ook het podium op, we willen die hele zaal veroveren.'' Begrijpen jullie dat BNN ‘Televisieland' meteen herhaalt? ,,Niet echt. Het was als experiment bedoeld: wij klooien wat met televisie. Er had meer in het feestdeel geknipt moeten worden, zodat de interviews beter uitkomen. En nu is zelfs Ome Willem, wat wij het leukste filmpje vonden, afgevallen.'' Had het bij de VPRO gepast op zondagochtend? ,,Ik (Edwin) heb alles van Arjan Ederveens Dertig minuten en Theo en Thea op video en ik zie mezelf nu dingen doen die ik uit zijn shows onthouden heb. Zo van: verrek, hoe ik in de camera kijk, dat komt uit die aflevering van Theo en Thea. Er zijn allerlei dingetjes die je combineert. Jiskefet, Hans Teeuwen, dat vind ik geweldig. Ik wil het niet vertalen of zo, maar wel gebruiken en iets origineels neerzetten.'' Twee jaar geleden hadden jullie al tv-plannen. ,,We wilden toen spelelementen van vroeger door elkaar gooien en daar iets nieuws van maken met een herkenbaar jaren zeventig gevoel. Uit Ren je rot bijvoorbeeld en Spel zonder grenzen. Maar dat is het dus niet geworden.'' Komt het nog? ,,We gaan er over praten.'' Bij BNN gaan volgens Maarten van Dijk intussen de gedachten uit naar een grote kersthow à la Willem Ruis. Of een nacht van dit of dat. Wat Edwin en Mark betreft mag het ook een talkshow worden. ,,Het moet vooral beter zijn. De mensen die het nu niks vonden willen we overtuigen. We moeten de juiste vorm vinden, want je kunt niet blijven experimenteren. Dat kan wel [zegt Mark], als er maar een stijgende lijn in zit.'' Wat boeit jullie aan televisiemaken? ,,We zijn niet echt van de inhoud. We vinden het heel leuk om te praten met de eerste Nederlander die een auto won op televisie (hij koos buiten beeld voor het geld). Of Henk Wijngaard nog eens achter het stuur van een vrachtwagen te zetten. BNN vroeg achteraf waarom we allerlei vragen niet gesteld hadden. Maar dat interesseert ons niet. We wilden een soort tijdsbeeld schetsen. Dat is moeilijk in beeld te brengen, want de cameraman moet ons gevoel voor humor vertalen naar de kijker. ,,We lieten Wijngaard ook een stukje vliegen in de uitzending. Voor hij opsteeg las hij eerst de handleiding - hij had al drie jaar niet gevlogen, wat wij niet wisten. Jammergenoeg zijn er geen beelden van hem met dat boek. Dan hadden we iets kunnen laten zien waar je niets aan hoeft toe te voegen. Je kunt best af en toe een vraag stellen, maar daar gaat het ons niet om.'' Jullie treden zo'n tien tot vijftien keer per maand op. ,,Als Wipneus en Pim: zo'n vier jaar. We begonnen als deejays en langzaam is het uitgegroeid tot de formule waarin ik (Mark) draai en Edwin presenteert. We komen op heel verschillende plaatsen. Onze basis, ook qua fans, ligt in de clubs. Zalen als Tivoli, 013 en Paradiso. Daar hebben we tussen de 500 en 1500 mensen. In het discothekencircuit heb je zalen met rond de duizend man. Dat willen we nog niet zo veel doen, omdat er een ander soort humor heerst. ,,Wij komen uit het underground circuit, we zijn serieuzer en willen echt onze show doen. Laten zien wat we kunnen en er een feestje van maken. Niet geld pakken en wegwezen. ,,Maar goed, je wordt bekender en dan kom je automatisch in de discotheken terecht. Daarnaast worden we ook gevraagd voor personeelsfeesten. Zaaleigenaren reageren vaak schrikkerig op al die mensen die we het podium op laten komen. Ze zien ons sterretjes uitdelen. Het lijkt een zootje, maar we hebben de regie in handen en het is nog nooit misgegaan.'' Hoe komt zo'n hele zaal toch zo vrolijk? ,,Als je een stel dertigers in een huis zet, gaan ze altijd verstoppertje spelen. Misschien dat ze nog een soort rem voelen als er kinderen bij zijn, maar ze krijgen altijd zin in spelletjes. Ik (Edwin) denk dat we heel erg op die neiging inspelen. Je lekker kinderlijk gedragen terwijl iedereen respect voor je houdt. ,,We hebben de laatste vier jaar in de zalen iets teweeggebracht dat nog niet bestond. Dat het zo'n impact zou hebben hadden we niet gedacht. Dat er in een zaal als Tivoli disco-avonden worden gehouden lijkt nu heel geaccepteerd, maar vier jaar geleden stond er nog met grote letters FOUTE disco-avond bij. ,,We staan op festivals wel eens tussen de Heideroosjes en Kane in. Dat gaat in één moeite door. Het is grappig dat een publiek dat voor rock en andere serieuze muziek komt, bij ons volledig uit zijn dak gaat. Laatst speelden we een uur lang voor een zaal op René Froger wachtte. Toen lukte het ook. Volgende maand staan we in Ahoy voor de afterparty na het Nationale Songfestival.'' Bij een jong publiek kun je toch niet met ‘The A-Team' aankomen?
Er komt een cd uit. Nog voor carnaval? ,,Neuh, daar zijn we niet zo op gericht. Als er bij ons een polonaise wordt ingezet, gaat de plaat uit. We zijn serieus met muziek bezig. De cd is ook niet onder de naam Wipneus & Pim. Al komt daar ook wél single van.'' Een feestnummer? ,,Iets salsa-achtigs. Zuid-Amerikaans. Onze vorige single - overigens ook onze eerste en enige - was een cover van een oud disconummer. Net niet commercieel, maar wel op het randje. Deze nieuwe is, vinden wij, heel origineel - ook van tekst - en erg grappig. Subtiel grappig. Misschien zelfs wel iets te ingetogen en verantwoord. Een wat merkwaardig plaatje eigenlijk.'' Geschikt voor Radio 3? ,,Ja hij is wel radiovriendelijk. Hij zou ook goed op Radio 1 kunnen. Of in Langs de lijn. We hopen dat ie binen vier weken uitkomt. Wij zijn nu mensen aan het benaderen voor de clip - tegenwoordig moet je ook visueel denken.'' En dat vinden jullie erg? ,,Nee, maar je moet er wel over nadenken.''
|
NRC Webpagina's 10 FEBRUARI 2001
|
Bovenkant pagina |
|