|  
 
 NIEUWSSELECTIE KORT NIEUWS
 RADIO & TELEVISIE
 MEDIA
 
 S e l e c t i e
 Televisie
 
Radio 
 
  
 | F I L M   V O O R A F : Nelly et  Arnaud
 
 
HANS BEEREKAMP 
De veertiende en laatste film
van regisseur Claude Sautet (1924-2000)  was de meest ascetische.
Nelly & Monsieur Arnaud (1995) beschrijft in subtiele  termen,
die soms niet meer dan een blik, een half woord of een gebaar behelzen, 
de platonische liefde tussen een vrouw van 25 (Emmanuelle Béart)
en een man  van rond de zeventig (Michel Serrault).
 
De relatie strekt beiden tot voordeel,  maar op een ingewikkelde manier. Nelly is getrouwd
met een werkloze slappeling  en verkeert in financiële
moeilijkheden. De zakenman en voormalig rechter in  de koloniën
Arnaud, een kennis van haar moeder, biedt aan Nelly met een bedrag  te
helpen, zonder tegenprestatie. De bereidheid van haar echtgenoot om op
dat  voorstel in te gaan gebruikt ze als alibi om bij hem te vertrekken.
Wel wil ze  Arnauds secretaresse worden, en zijn memoires uittypen. De
vriendschap en  intimiteit die tussen beiden ontstaat, revitaliseert
Nelly en meneer Arnaud.  Opnieuw gebruikt de vrouw een vraag van haar
beschermer om zelf een stap  vooruit te doen: als hij jaloers vraagt of
Nelly geslapen heeft met Arnauds  uitgever (Jean-Hugues Anglade), liegt
ze van wel, en voegt dezelfde avond nog  de daad bij het woord.
Uiteindelijk zal Arnaud zich weer bij zijn ex-vrouw  voegen, onder
invloed van de niet-geconsummeerde liefde voor Nelly. De films van
Sautet (Les choses de la vie; Une histoire simple;
Vincent,  François, Paul et les autres; Un coeur en
hiver) hebben altijd meer belang  gehecht aan vriendschap en
loyaliteit dan aan liefde en hartstocht. Hij  componeerde zijn films met
een muzikaliteit, die hij zelf zijn 'ondergrondse  logica' noemde. In
tegenstelling tot andere filmers die de Franse bourgeoisie  tot intiem
onderwerp namen (Chabrol, Truffaut), was Sautet nooit vilein. Hij  was
geen socioloog, zelfs geen psycholoog, maar een observator van
onderhuidse  disposities, van menselijke potenties. En hij was discreet.
Met name zijn  latere films deden het goed in Engeland, waar Sautets
beschaafde oog voor wat  niet werd gezegd en gedaan, van nature in goede
aarde viel. Nelly & M. Arnaud  was niet zijn meest charmante of
innemende film, maar wel een rijp meesterwerk  van een van de meest
volwassen Franse filmauteurs. 
 
Nelly et monsieur Arnaud (1995, Sautet), Canvas, 22.45-0.30u. 
 
  | NRC Webpagina's 9 FEBRUARI 2001
 
  
 |