NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Nelly et Arnaud
HANS BEEREKAMP
De veertiende en laatste film
van regisseur Claude Sautet (1924-2000) was de meest ascetische.
Nelly & Monsieur Arnaud (1995) beschrijft in subtiele termen,
die soms niet meer dan een blik, een half woord of een gebaar behelzen,
de platonische liefde tussen een vrouw van 25 (Emmanuelle Béart)
en een man van rond de zeventig (Michel Serrault).
De relatie strekt beiden tot voordeel, maar op een ingewikkelde manier. Nelly is getrouwd
met een werkloze slappeling en verkeert in financiële
moeilijkheden. De zakenman en voormalig rechter in de koloniën
Arnaud, een kennis van haar moeder, biedt aan Nelly met een bedrag te
helpen, zonder tegenprestatie. De bereidheid van haar echtgenoot om op
dat voorstel in te gaan gebruikt ze als alibi om bij hem te vertrekken.
Wel wil ze Arnauds secretaresse worden, en zijn memoires uittypen. De
vriendschap en intimiteit die tussen beiden ontstaat, revitaliseert
Nelly en meneer Arnaud. Opnieuw gebruikt de vrouw een vraag van haar
beschermer om zelf een stap vooruit te doen: als hij jaloers vraagt of
Nelly geslapen heeft met Arnauds uitgever (Jean-Hugues Anglade), liegt
ze van wel, en voegt dezelfde avond nog de daad bij het woord.
Uiteindelijk zal Arnaud zich weer bij zijn ex-vrouw voegen, onder
invloed van de niet-geconsummeerde liefde voor Nelly. De films van
Sautet (Les choses de la vie; Une histoire simple;
Vincent, François, Paul et les autres; Un coeur en
hiver) hebben altijd meer belang gehecht aan vriendschap en
loyaliteit dan aan liefde en hartstocht. Hij componeerde zijn films met
een muzikaliteit, die hij zelf zijn 'ondergrondse logica' noemde. In
tegenstelling tot andere filmers die de Franse bourgeoisie tot intiem
onderwerp namen (Chabrol, Truffaut), was Sautet nooit vilein. Hij was
geen socioloog, zelfs geen psycholoog, maar een observator van
onderhuidse disposities, van menselijke potenties. En hij was discreet.
Met name zijn latere films deden het goed in Engeland, waar Sautets
beschaafde oog voor wat niet werd gezegd en gedaan, van nature in goede
aarde viel. Nelly & M. Arnaud was niet zijn meest charmante of
innemende film, maar wel een rijp meesterwerk van een van de meest
volwassen Franse filmauteurs.
Nelly et monsieur Arnaud (1995, Sautet), Canvas, 22.45-0.30u.
|
NRC Webpagina's
9 FEBRUARI 2001
|